Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Detta pendelurs härkomst

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Detta pendelurs härkomst

    Godkväll, Kan någon berätta något om detta pendelur? Jag vet egentligen inget alls. När jag tittar i botten på sockeln så är pelarna fastsatta med muttrar som är fyrkantiga, betyder det att den är gammal? Jag har förgäves sökt på varianter av namnet på urtavlan, men nej... Funkar förträffligt, ljuvlig klang... vill så gärna veta vad jag har här hemma...
    Bifogade filer

  • #2
    Empire (Carl Johan)-stil.
    c:a 1840 - 1860.
    Troligtvis Tyskland eller Frankrike.
    Fyrkantiga muttrar fanns långt in på 1800-talet, men hos finare hantverkare försvann dessa efter 1860-talet.

    (Jag är inte speciellt bra på klockor...)

    Comment


    • #3
      Vad står det på urtavlan? Ser ut som Arlot? Duboy?
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

      Comment


      • #4
        Attans knepigt att se ordentligt, nermattat med åren kan jag tro.
        Jag har tagit en koll med ficklampa och förstoringsglas och den översta texten är,
        Q Arlot Det är ett Q, inte M, (någon trodde M) och under,
        H ER DU ROY, H står för sig och ER är höjt och i mindre storlek och understruket, sedan kommer DU ROY i versaler, Q Arlot som jag skrivit.
        Det kan stå Versailles nederst fast jag tycker det är ett streck över mitten på l:en så att det skulle bli två t, (jag vet inte om man använder två T i Franska)men det kan lika gärna vara någon repa.

        Dessutom har jag ingen aning om hur man öppnar klockan så att det går att titta på verket, där bör det väl stå något, jag kan inte luska ut hur man öppnar. Jag se en del repor runt urtavlan som talar för att andra har haft problem också. Jag vet att tidigare ägare lämnade in klockan för rengöring då och då. Tyvärr kan jag inte fråga dom något längre, dom har lämnat jordelivet. Baktill finns det en lucka men där bakom finns bara själva klangen.
        Jag ska lägga in ytterligare bilder.

        Comment


        • #5
          Hej där, tyckte att denna så riktigt bra ut så jag googlade lite och du ska nog söka på denna text "D. Arlot Horloger du Roy Versailles" . Tydligen så ska det vara en Pierre Darlot som var urmakare åt det franska hovet runt år 1800. Jag skulle tro att denna är värd en hel del slantar så det kan vara bra att låta någon kunnig titta närmare. Jag hittade en tysk auktionskatalog där en klocka av honom finns med. Den vra i och för sig mer påkostad med bla emaljmåleri etc. Men utropet är satt till 50000-80000 Euro.

          Comment


          • #6
            Va fan säger du!!! Förlåt reaktionen men detta börjar bli riktigt spännande, jag ska naturligtvis titta närmare på det, återkommer.../

            Comment


            • #7
              Jag har försökt fixa några närgångna bilder... jag klarar inte att ta någon bra bild på nedre texten som kanske är Versailles, den är för suddig.

              Hur får man tag i någon "kunnig", som du sa EB, som kan titta på den? Bor i mörka Småland och just här finns nog ingen sådan vad jag vet.
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                En bra start kan väl alltid vara att skicka in bilderna till något av de stora auktionsverken i Sverige. Mail till någon kunnig klockhandlare av det antika slaget är väl heller inte fel, varför inte prova http://www.besour.se/

                Comment


                • #9
                  OK, Tack för tips, jag kör vidare och hör av mig om jag får veta något mer av intresse/MVH Börje

                  Comment


                  • #10
                    Du Roy - då befinner vi oss i de kejserliga och kungliga urmakarnas sällskap!
                    Nu börjar det likna något!
                    Last edited by Roland O; 2007-11-10, 02:08.

                    Comment


                    • #11
                      Attans vacker klocka, nästan så man skulle vilja ha en oljelampa överst på den
                      --eller hur det nu va.

                      Comment


                      • #12
                        Nu börjar man ju bli nyfiken att hör hur det har gått med detta ur.

                        Comment


                        • #13
                          Sällsynt och exklusiv bordspendyl 'D'Arlot Horloger du Roy ā Versailles från slutet av 1700-talet, som man brukar tillskriva Darlot ā Paris och här finns en annan:

                          https://www.richardreddingantiques.c...circa-1793-95/

                          Beskrivningen är verkligen utförlig och de refererar även till litteratur för utförligare information:

                          Tillverkaren av denna geniala klocka var Darlot ā Paris. Tardy listar en Ludvig XVI-klocka, förmodligen av samma tillverkare signerad 'D'Arlot Horloger du Roy ā Versailles, samt en pendelportik med flera rattar signerad på verket Darlot och daterad 1795. Den senare klockan, som finns i Musée Carnavalet, Paris, visar både det republikanska och det gregorianska tidssystemet (illustrerad i Pierre Kjellberg, "Encyclopédie de la Pendule Franįaise du Moyen Age au XXe Sičcle", 1997, s. 318, pl. A).

                          Det hade varit intressant att få veta vilken information du fick.
                          Last edited by Platinum; 2023-03-27, 12:09.

                          Comment

                          Working...
                          X