Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Oxygenol

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Här kommer den bruna.
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #17
      Det "L", som är på halsen - har det mon väret til en form for sving-kork eller anden fäste for en vanlig "kork-kork"?
      Äjth, - du må redegöre närmere for vad jag mener med "L" - på svensk (tak!).
      Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
      Min hemsida: www.antikflasker.dk

      Comment


      • #18
        Ytterligare en Oxygenolflaska har kommit idag på post. En brun liknande den Äjth visat Den här med etikett.

        Plyng det L som du frågar om måste ha varit till ett slags "snäppkork" Det finns ett likadant L på andra sidan fast spegelvänt.

        Nu är det bara en grön som saknas Så lär det finnas en trekantig 200 gr som man fick 21 öre för i återköp
        DG
        Bifogade filer

        Comment


        • #19
          Den var ju så bra så jag skulle kunna tänka mej att "återköpa" den för minst 38 öre.
          Man får inte vara snål.

          Comment


          • #20
            Jag förstår det. Jag börjar faktiskt ha en liten Oxygenolsamling
            DG

            Comment


            • #21
              Du kanske vill visa en samlingsbild.
              Sånt är alltid trevligt.

              Comment


              • #22
                Ursprungligen postat av PLYNG Visa inlägg
                Det "L", som är på halsen - har det mon väret til en form for sving-kork eller anden fäste for en vanlig "kork-kork"?
                Äjth, - du må redegöre närmere for vad jag mener med "L" - på svensk (tak!).
                Sitter här o läser gamla inlägg när jag ser detta Plyng gjorde efter jag la in bilden på min flaska. Han nämner där vad L:t är till för. Jag har inte sett det tidigare, det ser faktiskt ut som ett L ! Jag ska ta mig ner i källaren och leta rätt på flaskan efter det att jag varit hos Tandläkaren idag. Bläddrade igår kväll/natt i en Åhlen o Holm katalog fr. 1922 och där fanns en del Oxygenolflaskor avbildade, ska ta en titt där oxå.
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                Comment


                • #23
                  Det ser ut att ha varit en metallkork med fem "nivåer" som skruvats på. Ska kolla flaskan oxå om det eventuella spåret.
                  Jo de två L:en finns, ett på var sida, så att korken stannar på plats.
                  Last edited by Äjth; 2008-02-20, 19:19.
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                  Comment


                  • #24
                    Här kommer en bild. Blev spegelvänt.
                    Bifogade filer
                    Last edited by Äjth; 2008-02-20, 19:27.
                    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                    Comment


                    • #25
                      Kecke ville ju se en bild på min samling av Oxygenolflaskor. Eländigt mörk bild på kvällen. Men här kommer den
                      DG
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #26
                        Mittenflaskan Lasse, finns oxå med i katalogen fr. 1922, däremot inte den hö, som väl är äldre.
                        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                        Comment


                        • #27
                          Kan nog vara så Tyvärr är det ju lite svårt att avgöra
                          DG

                          Comment


                          • #28
                            Den trefkantiga är häftig.
                            Jag har nog bara en, men en grön.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #29
                              Grön

                              Comment


                              • #30
                                Hej, hittade denna lilla flaska Aqua Vera utanför Rovaniemi i finland. Den låg bland lite annat skrot från andra världskriget såsom konserver mm. Den är märkt med "Aqua Vera" på ena sidan och "O.Y. Oxygenol. A.B" på den andra.Hade finnarna egen tillverkning av Aqua Vera under Oxygenols namn?Blir lite fundersam eftersom flaskan är märkt med både OY(Finlands motsvarighet till aktiebolag) och den svenska motsvarigheten, AB. det skulle vara spännande att få den daterad. Det kan hända att den hamnade i skräphögen vid ett senare tillfälle och inte alls är från tiden kring 40-talet.

                                /Anton B
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X