Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bocksbeutel/Mörkret Härskar Ute.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Bocksbeutel/Mörkret Härskar Ute.

    Därför kanske det kan verka lite uppiggande med somriga blommor inne. Blommor som inte kräver speciellt mycket omtanke utan bara finns där ändå.
    Bifogade filer
    --I de blindas rike är den enögde kung.--

  • #2
    En sådan flaska utan någon skarv med trevligt pålaggd hänkel, är väl inte fel!? Någon av dessa flaskorna som inte har skarv?

    Comment


    • #3
      Den högra var en liten godbit!!! t.o.m blomdekoren.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #4
        Finns det friblåsta steinweinare 766?

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av A.F
          Finns det friblåsta steinweinare 766?
          Är det inte bocksbeutel de heter? Steinwein är väl innehållet i de gröna flaskorna med samma namn?
          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
          Konfucius

          Comment


          • #6
            Inte ska jag säga emot en som jobbar med drycker :-)

            Många flasksamlare brukar säga steinweinflaskor om dem, men det kanske
            inte är korrekt.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av A.F
              Inte ska jag säga emot en som jobbar med drycker :-)

              Många flasksamlare brukar säga steinweinflaskor om dem, men det kanske
              inte är korrekt.
              Anledningen till att många kallar dem "steinweinare" är förmodligen för att det vanligaste vinet på Bolaget heter/hette Stettener Steinwein.
              Flasktypen heter bocksbeutel vilket direkt översatt ska betyda getpung(har det sagts mig i alla fall).
              "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
              Konfucius

              Comment


              • #8
                Intressant greven, jag har sökt lite på nätet och det stämmer som du
                säger, det står bocksbeutel om dem på nätet.

                När jag sökte på Steinwein hittar jag bara en sådan och den är grön
                utan hänkel ( sökte bara på bilder, annars kanske det går att hitta mer ).

                Comment


                • #9
                  Hänkeln fanns där förr men har väl rationaliserats bort av ekonomiska skäl. Flaskmodellen håller också på att fasas ut och ersättas med mer internationellt gångbara modeller.
                  "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                  Konfucius

                  Comment


                  • #10
                    Har tittat i min bok av Willy Van den Bossche, där finns det bilder på 5st
                    olika Bocksbeutel modeller.

                    Han skriver under varje modell så här " Bocksbeutel used for Steinwein ".
                    Första gången flasktypen finns med i en prislista är år 1785.

                    Comment


                    • #11
                      Ska tillägga att boken avhandlar bara buteljer ifrån 1800-talet och äldre.

                      Comment


                      • #12
                        Har korrigerat trådens rubrik så att den bättre överensstämmer med innehållet.

                        /Admin
                        /Admin
                        admin@precisensan.com

                        Comment


                        • #13
                          Har haft äran att äga en utan skarv och med mycket vacker hänkel vilket man inte kan säga om ovanstående.
                          En lätt fånget lätt förgånget flaska, som jag förärade en kompis inte helt utan saknad. Har fått pilla fram fler flaskor ur gömman som tröst, väl att märka är att dessa var tomma redan vid framtagandet.
                          Bl.a. en Cosmopolitan Genever eller var det Gin, en riktig goding om jag får säga det själv och det får jag väl. Bild får ordnas i framtiden eftersom "vissa" möjligheter ligger i träda.

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av Ballonggreven
                            Är det inte bocksbeutel de heter? Steinwein är väl innehållet i de gröna flaskorna med samma namn?
                            Saxat från priskuranten igen.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Kul att ha rätt ibland!

                              Intressant priskurant. Kan du kolla om bordeauxerna ligger på samma nivå som de tyska vinerna? De borde ha gjort det vid den tiden. Ibland var vissa av de tyska vinerna till och med dyrare än de bättre bordeauxslotten.
                              "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                              Konfucius

                              Comment

                              Working...
                              X