Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mål, mått och vikt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Kan inte säga något om ålder Det är alltid svårt. En fråga som kan komma lösningen närmare är vilka enheter är det vi talar om Svårt att se på bilden. Den sista satsen är ju lite egendomlig med figurerna.
    DG

    Comment


    • #32
      En närbild på alla vikterna; - viktenhet och ev.stämplar hade hjälpt.
      Vi kan utesluta orienten (Korset), och då närmar vi oss Tyskland eller Beneluxländerna.
      Att den skulle vara av skandinaviskt ursprung betvivlar jag.
      Men allt är ju möjligt...

      Tidsepåk c:a 1600-tal. (Allmogehandel)
      Kryddor?

      Comment


      • #33
        Har för mig att dessa vågar kallas myntvåg. Åldern blir nog lättast att få reda på om du fotar vikterna i närbild. Fota några närbilder på vikterna så är det nog lättare att avgöra åldern. I nuläget tror jag på 1700-talet.

        Comment


        • #34
          Inte helt enkelt att få bra närbilder, men jag har gjort ett försök.
          Bifogade filer
          Mångsysslaren

          Comment


          • #35
            Har inte tid attgå igenom alla myntvågar på denna sida men titta ni! Ser ut som det skulle kunna vara något som stämmer.
            Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

            Comment


            • #36
              Du är nästan en ängel Tingeling. En fantastisk länk som lagts till favoriterna.

              Comment


              • #37
                Det här var en härligt intressant tråd! Slänger in 2 halvkassa bilder på min "Lilla" våg från Kafferosteri Aktiebolaget Excelsior. Vågen är tillverkad i massiv mässing av Lindells Vågfabrik i Jönköping och är kronmärkt 11 25.
                Den är 76 cm. hög och kan väga 15 kg. kaffe, så ett kafferep är på sin plats.
                Har också en gammal Besman som väger i kilogram som är översållad med kronstämplar på alla möjliga och omöjliga ställen och delar! De övriga stämplarna håller jag på att försöka att tyda.
                Tack för länktipset ovan, det var kalas.
                Bifogade filer
                Tänk på vad Du gör, så att Du inte gör vad Du tänker!

                Comment


                • #38
                  Click image for larger version

Name:	våg.jpg
Views:	1
Size:	87,4 KB
ID:	527466
                  Bifogade filer
                  [SIGPIC]

                  Comment


                  • #39
                    Ett par snygga vågar.
                    Bifogade filer
                    [SIGPIC]

                    Comment


                    • #40
                      Ursprungligen postat av kluring46 Visa inlägg
                      Inte helt enkelt att få bra närbilder, men jag har gjort ett försök.
                      Såg Ni på Antikrundan...........
                      PS Hittade denna franska 1kg ringvikt idag, undrar hur gamla de kan vara?
                      Bifogade filer
                      Last edited by prylsnubben; 2012-03-01, 22:58.

                      Comment


                      • #41
                        Japp
                        Myntvåg
                        DG

                        Comment


                        • #42
                          Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                          Såg Ni på Antikrundan...........
                          PS Hittade denna franska 1kg ringvikt idag, undrar hur gamla de kan vara?
                          http://www.scales-and-weights.com/weights/weighidx.htm
                          Svarar mig själv, 1795 övergav tydligen Frankrike livren (=pound) till förmån för Kilogram.
                          Så hyfsat tidigt 1800-tal kanske vikten kan vara med lite flax. Man kan ju anta att de äldsta ringvikterna är de där det står både livre och kilog, sen kommer de där det står bara kilog och yngst de där det står kg.
                          Last edited by prylsnubben; 2012-03-02, 01:08.

                          Comment


                          • #43
                            Gissningsvis efter 1840.

                            Comment


                            • #44
                              Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                              Synd att stämplarna är så svåra att tyda..........V.A ser man tydligt, dessutom ett stort D och någon stadsstämpel........tack för länken förresten.

                              Comment


                              • #45
                                Fagersta rostfri

                                Jag kan inte så mycket om vikter men har inte tidigare sett någon i rostfritt och från Fagersta. Här är iallafall 5 hg, krönt och många årsstämplar. Jag förmodar att MJV står för Mynt- och Justeringsverket. Ett svagt N kan man skönja - vad det nu betyder?
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X