Sidan 5 av 6 FörstaFörsta ... 2 3 4 5 6 SistaSista
Resultat 41 till 50 av 59

Ämne: Mål, mått och vikt

Japp
    Myntvåg
    DG

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Citat Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Såg Ni på Antikrundan...........
    PS Hittade denna franska 1kg ringvikt idag, undrar hur gamla de kan vara?
    http://www.scales-and-weights.com/weights/weighidx.htm
    Svarar mig själv, 1795 övergav tydligen Frankrike livren (=pound) till förmån för Kilogram.
    Så hyfsat tidigt 1800-tal kanske vikten kan vara med lite flax. Man kan ju anta att de äldsta ringvikterna är de där det står både livre och kilog, sen kommer de där det står bara kilog och yngst de där det står kg.
    Senast redigerat av prylsnubben den 2012-03-02 klockan 01:08.

Reg.datum
    mar 2009
    Citat Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
    Synd att stämplarna är så svåra att tyda..........V.A ser man tydligt, dessutom ett stort D och någon stadsstämpel........tack för länken förresten.

Fagersta rostfri

Jag kan inte så mycket om vikter men har inte tidigare sett någon i rostfritt och från Fagersta. Här är iallafall 5 hg, krönt och många årsstämplar. Jag förmodar att MJV står för Mynt- och Justeringsverket. Ett svagt N kan man skönja - vad det nu betyder?
    Bifogade bilder Bifogade bilder      

Reg.datum
    mar 2009
    Kul Lars M.
    Har själv haft denna tungviktare (5kg) i många år. Nu gissar jag att även den kanske kommer
    från Fagersta? De är såpass lika tycker jag, min är dock inte i rostfritt utan i mässing som
    blivit förkromat (elektrolytbehandlad).

Reg.datum
    mar 2009

250 g

Liten vikt av järn. Denna typ har jag inte sett förut, någon som vet ålder och ursprung?

Citat Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Svarar mig själv, 1795 övergav tydligen Frankrike livren (=pound) till förmån för Kilogram.
    Så hyfsat tidigt 1800-tal kanske vikten kan vara med lite flax.

Metersystemet antogs slutgiltigt i Frankrike den 10 december 1799, en månad efter Napoleons statskupp.

Reg.datum
    mar 2009
    Tack Roland O. Då var jag ju i närheten.

Reg.datum
    mar 2009

Spännande vikt....

Denna mässingsvikt som ser ut som en schackpjäs hittades idag ute i Vårberg. Tack vare länken
    som Tingeling lagt in på tråden lyckades jag identifiera den som kommande från Malta och "rare".
    Intressant att den väger exakt 400 gram och alltså bör vara inordnad i metersystemet som
    infördes först av alla i Frankrike ca 1795. Malta som förlänades Johanniterorden och malteser-
    riddarna av Karl V på 1500-talet har bara varit "franskt" under några enstaka år. Napoleon intog
    ön 1798 men besegrades återigen 1800. Kan det t.o.m. vara så att dessa vikter kan förväntas
    tillverkade under dessa "franska" år i Maltas historia. Senare blev ju fransoserna fördrivna och
    Malta återgick till Johanniterorden med britternas benägna bistånd. Några årtionden senare blev
    ju ön brittisk kronkoloni.
    http://www.scales-and-weights.com/weights/weighidx.htm

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •