Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 59

Ämne: Mål, mått och vikt

Medans vi är inne på vågar får jag väl visa min äldsta balansvåg. Jag har den ute i min stenbod så jag vet inte vilket fabrikat det är.
    Lite klumpig i utförandet men den har charm.
    DG
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Denna tycker jag passar i denna tråd. Kannans höjd 41 cm. Har inte mätt volymen. Märkt med: Vielle Montagne tre stjärnor och 13. VM är ett gruvbolag som också ägde ett antal båtar. Pipens utformning gör att jag tror den varit till ett visst ändamål. Vid mittersta rillan, på insidan finns en plåt som förhindrar att vätskan rinner ut högst upp när den lutas. Till båt eller gruva eller till annat?
    Senast redigerat av Ulferic den 2007-10-18 klockan 10:16.

Den var svår att gissa vad den används till. Viella Montagne ägde ju Zinkgruvan under en herrans massa år. Det är väl förmodligen därifrån den kommer eller vad tror Du Ulferic. Den kan komma från gruvan, men man hade ju en egen järnväg till Åmmeberg tror jag det var. De ägde visst hotellet där också. Så det finns ölika saker att gissa på.
    Är den gjord i förzinkad plåt (borde vara det om den använts vid Zinkgruvan) Den tycks ju inte ha något nämnvärt slitage så jag tror inte på gruvan eller järnvägen Kanske en vattenkanna för jungfrun när hon skulle vattna blommorna
    Har Du någon gissning Ulferic?
    DG

När jag tittar igen Saknas något högst upp. Fick tankar åt en regnmätare.
    DG

Kärlet rymmer 8 liter. Har visserligen regnat en hel del denna sommar.
    Visra en bild på insidan där läppen syns. Pipens diameter är bara 1,5 cm. varför flödet är något begränsat. Förmodligen har pipens ände med sin kant en funktion. Kanske för att hålla tätt mot något som skall fyllas på. Kan också vara så att någon förlängning fästs i kanten. Inköpt för några år sedan i närheten av Zinkgruvan. Visst är det som det bör zinkplåt i kannan.

Det här kan ju på sätt och vis stämma in på Din kanna (från Wikipedia)

Med kanna avses idag vanligen ett större kärl försett med handtag och näbb- eller snabelformig pip och ibland också lock, som används till att hälla upp vätska ur. Exempel på detta är kaffekanna, tekanna och vattenkanna

Avstängd Liljeriks avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Visar min besman, kanske är lite synd att man målat den svart...men den ska säkert med hjälp av färgen ha passat bättre in i något finrum nån gång?
    Upptäckte efter att jag fotat första gången att den var stämplad med årtal också, fram med kameran igen....men bilden på stämpeln blev inte riktigt lyckad.
    Det är stämplat 1863 och ovanför ser det ut som AI??
    Graderad till 40 (kg?)
    Gillar knoppen på handtaget bäst Själva trähandtaget är sprucken på baksidan.
    Senast redigerat av Liljerik den 2008-05-07 klockan 13:36.

Tror att ditt Besman är för skålpund. Är säkert även krönt med krona på några ställen. Bla. längst ut på stången. Vet att någon här på Pes har boken där man kan läsa ut vem och var det är justerat.
    Visar en detalj på ett lite annorlunda besman. Trekantig profil. Det finns tre olika viktenheter. Skålpund, lod,och ort. Dessutom finns två på undersidan som jag inte har funderat ut vad de står för. Krönt 1851.

När jag tittar på Liljeriks besman så får jag för mig att den kanske är avsedd att kunna hängas upp då det är en ögla i den vackra knoppen. Kan ju vara tungt att väga med en besman ibland. Om man hängde upp den så kunde man skjuta på stången tills man kom i jämnvikt.
    DG

Jag tycker mig se att hela Din besman väger 2 kg om Du tarerat vågen riktikt
    Det talar nog om att det är en skålpundare.
    DG

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •