Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kungar, torpare....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Kungar, torpare....

    Brukar morgontidig som jag är läsa en bok eller del av innan husfrun vaknar.
    I morse blev det Florence Stephens bok: Kungar, torpare och kavaljerer. Liten trevlig bok skriven av henne på ålderns höst. Handlar naturligtvis om Huseby. En av de sista kapitlen har rubriken: "Kavaljerernas" intåg. Gutenberg på bruket, ett svart kapitel. Skall bli spännande att läsa Florences syn på Berl Gutenberg. Hästhandlaren som blev förvaltare på Huseby. Finns en hel del att läsa om honom och skandalerna runt Huseby på nätet.
    Vänder blad och möts av ett antal svarta sidor. Florence ansåg säkert att det inte ens var värt besväret att sätta på pränt vad hon tyckte om det hela.
    Bifogade filer

  • #2
    Det där kallar jag lättläst!

    Comment


    • #3
      Jag jobbade på Huseby som guide och turistvärd under 6-7 år i slutet av 80- och början av 90-talet, och då fick man höra en hel del historier vill jag lova. Den gamle betjänten Iwan Krantz (som gick bort för ett par år sen) kunde berätta både det ena och det andra, och utöver det fanns massvis med historier på bygden.

      Wilhelm Moberg skrev faktiskt en bok om Gutenbergs och prinsens härjningar som han baserade på sina samtal med fröken Stephens (karaktärerna var dock lätt förklädda), men jag kan min själ inte minnas vad den hette just nu...

      Comment


      • #4
        Hittade den, Sagoprinsen heter den.

        Om prinsen kan sägas att han i de efterföljande rättsprocesserna lyckades med att bli frikänd, trots att han erkände stora delar av det som la honom till last...

        Comment


        • #5
          Glömmer aldrig den morron när jag gick över Centralens hall på väg till mitt jobb och får se en lång dam i en mycket äldre klädsel med alla attribut som hatt osv som krävdes av en högreståndsperson. Kunde inte först placera henne men helt plötsligt kände jag igen Fröken Stevens. En majestätisk kvinna faktiskt. Jag tror att det var under den period som hon kämpade för att bli myndig igen.
          DG

          Comment


          • #6
            Om sin förmyndare har hon ett och annat att säga. Även om hon i boken är lite bitter så hade damen humor.

            Comment


            • #7
              Vi sitter här nu och pratatar om denna kvinna, hon kom till Fåglaviks Glasbruk
              då och då, 60-70 tal, stor svart bil med privatchaufför, vita kläder
              från topp till tå, stor hatt, vi kollade i fönstren, tissel tassel,
              hon var uppe på kontoren med bruksledningen, vet inte vad det handlade om!
              Hirvi
              SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

              Comment


              • #8
                Kungar, torpare och kavaljerer

                Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
                Jag jobbade på Huseby som guide och turistvärd under 6-7 år i slutet av 80- och början av 90-talet, och då fick man höra en hel del historier vill jag lova. Den gamle betjänten Iwan Krantz (som gick bort för ett par år sen) kunde berätta både det ena och det andra, och utöver det fanns massvis med historier på bygden.

                Wilhelm Moberg skrev faktiskt en bok om Gutenbergs och prinsens härjningar som han baserade på sina samtal med fröken Stephens (karaktärerna var dock lätt förklädda), men jag kan min själ inte minnas vad den hette just nu...
                Hej!
                Wilhelm Moberg hade aldrig träffat Fröken när han skrev pjäsen "Sagoprinsen". Han menade den som ett försvar för Fröken men hon tog illa vid sig och lär ha rest sig och gått från premiären. Min dåvarande svåger ordnade ett möte hemma hos sig mellan Fröken och Vilda Ville och han fick förklara sin avsikt vilken godtogs. Senare lär de ha träffats på Huseby.
                Har skrivit om mötet: http://matswerner.blogg.se/2007/octo...romisslos.html

                Hälsningar
                MATS WERNER

                Comment

                Working...
                X