Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trafik/kortvågsmottagare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Trafik/kortvågsmottagare

    Jag startar en ny tråd med gamla kortvågsmottagare. En har jag ju visat i min avatar. Den första som jag skaffade mig i min ungdom var en Hallicrafters S20R.
    Den fungerar fortfarande fast den är sällan igång Jag har den i Småland
    DG
    Bifogade filer

  • #2
    Det kanske inte är så många som är intresserade av gamla radioapparater men har jag börjat får jag väl fortsätta.
    Här kommer apparat nr 2 Det är en engelsk trafikmottagare av märket Commander. Den kom förmodligen efter andra världskriget. Jag tror inte att de här var med i själva kriget utan fanns i prototyper. Forskning får väl lösa det problemet.
    Det här exemplaret är i behov av reparation då det blivit överslag i en rörhållare i slutsteget. Finns det inga andra fel så bör den fungera.
    DG
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Kul med dina radio Lasse!
      Kanske talat om detta förut på forumet! (minnet är kort)
      Jag körde komradio på 60-70 talet 27mh, jag hette då APOLLO 6, satt uppe hela nätterna, försökte resa en mast på 36 met då, det blev en flopp, hela masten lade sig över huset, frugan var längst in i en källarskrubb, en kontakt jag träffade på ofta då, var Ernst Olsen Färöarna, min basstation då, var en rörapparat, Amerikansk QTR8, vi laborerade med olika rör i den, för att nå längre, det var väl 5W, men motagningen blev ju inte bättre, en del körde ut 1000 vatt vet jag, dom roligaste kontakterna var Norrland & Utlandet på nätterna.
      Hirvi
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

      Comment


      • #4
        Där ser man. Även en glasblåsande fågelskådare har hållit på med radio. Så mycket har jag inte hållit på så att jag haft egen sändare, men väl mottagare. Var en mycket aktiv DX:are i ungdomsåren Men sen kom plugget, tjejer och lumpen. Därefter jobb. 40 år på Televerket/telia det gjorde att man måste hålla på med annat på fritiden.
        DG

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
          Där ser man. Även en glasblåsande fågelskådare har hållit på med radio. Så mycket har jag inte hållit på så att jag haft egen sändare, men väl mottagare. Var en mycket aktiv DX:are i ungdomsåren Men sen kom plugget, tjejer och lumpen. Därefter jobb. 40 år på Televerket/telia det gjorde att man måste hålla på med annat på fritiden.
          DG
          Ja du Lasse, varit en äventyrare hela livet, nyfiken! provat på det mesta,
          jag dras även till folk som går mot strömmen, berättelser från gamla glasblåsare står högt i topp, (vissa är anonyma)!
          Hirvi
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

          Comment


          • #6
            Får jag presentera min lilla radohörna...

            Icom 735.
            MFJ949E Versa Tuner II
            Stern & Stern 1939
            Sailor R104
            + Blandade grejor... på min faders gamla skrivbord.

            Jodå! Jag har varit PR och DX-galning också!
            Så de´så!
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Roland O Visa inlägg
              Icom 735.
              MFJ949E Versa Tuner II
              Stern & Stern 1939
              Sailor R104
              + Blandade grejor... på min faders gamla skrivbord.

              Jodå! Jag har varit PR och DX-galning också!
              Så de´så!
              Det var mycke grejor på en gång!
              Mina prylar ligger på tredje vind, får väl damma av dom en gåg!
              Trevliga bilder, väcker minnen!
              Hirvi
              SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

              Comment


              • #8
                Jag är inte så aktiv mera på amatörradion. (SM7)
                Tiden räcker inte till.
                Jag har burit och släpat på stora radios från Överskottlagret, Kustradion och Armén.
                Från Hagenuk till Collins i mängder.
                Man blir lite trött, men det har varit roligt!

                Comment


                • #9
                  Kul att vi är flera som hållit på en gång,
                  köpte en massa prylar på Kviberg, på den tiden, Göteborg.
                  Även 36meters masten!
                  Hirvi
                  SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                  Comment


                  • #10
                    Så där aktiv har inte jag varit Roland Men mycket trevligt att se. Mina ögon fastnade naturligtvis på nyckeln. Är det en gammal televerkare. Fast den här verkar förnicklad?
                    DG

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                      Fast den här verkar förnicklad?
                      DG
                      Ja det är en dubbelnyckel.
                      Jag har en LM Ericsson också.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Tjusig
                        DG

                        Comment


                        • #13
                          Minns Ni "Dasslocket"?

                          Manufacturer/Brand: Radio Stern & Stern, Sweden. Modell W33

                          Modell Stern & Stern Modell W33 ("Dasslock" / "Klodeckel")
                          Principle TRF with reaction (regenerative); Neutrodyne
                          Tuned circuits 1 AM circuit(s);
                          Wave bands Broadcast only (LW / MW).
                          Power type and voltage Direct Current supply (DC) / 127 Volt / 220V
                          Loudspeaker Loudspeaker incorporatet but system not known. / 1 W / Ø 28 cm = 11 inch
                          Material Wooden case, TUBES VISIBLE
                          Shape Tablemodel, with any shape - general.
                          Dimensions (WHD) 360 x 360 x 300 mm / 14.2 x 14.2 x 11.8 inch
                          Valves / Tubes 4: PV495, B443, REN904 and E499
                          Net weight 6 kg / 211.6 oz
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Telegrafiskrivare LM Ericsson 1870

                            Har varit stationerad på jänrvägssträckan Halmstad - Bolmen.
                            Tillhört Stationen Bygget.
                            Anläggningen är komplett.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Nu blir jag avundsjuk Roland. Dessa telegrafmaskiner är rena konstverken och så är det ju fulländad teknik enligt den tidens mått. Vilken finmekanik.

                              Stern & Stern är inte dålig heller. Kom det inte en Dux senare som liknade denna lite till utseende?
                              DG

                              Comment

                              Working...
                              X