Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gräddkannor och sockerskålar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
    Otroligt läckert set det i flussglas.
    Vet ngn varifrån ordet Fluss kommer? och vad dess betydelse är?
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
      Otroligt läckert set det i flussglas.
      vart?? *tittar sej omkring och letar förtvivlat*
      livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

      Comment


      • Klicka på den gröna pilen i mitt inlägg igår 16.29 så kommer du rätt.

        Comment


        • hittade inge fluss där *s' seriöst fattar jag ingenting hamnade bara hos äjht som ochså undrade om fluss
          fluss betyder väl vit beläggning *s* i alla fall så är det nog så (tänker på halsfluss)
          livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

          Comment


          • Ursprungligen postat av Fireflites Visa inlägg
            hittade inge fluss där *s' seriöst fattar jag ingenting hamnade bara hos äjht som ochså undrade om fluss
            fluss betyder väl vit beläggning *s* i alla fall så är det nog så (tänker på halsfluss)
            Ber om ursäkt.
            Inlägget idag 10.07 skall det vara.
            Klicka på den gröna pilen.

            Comment


            • hehe nu e jag med.... men vad är det egentligen som har benämningen flussglas
              livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

              Comment


              • Ursprungligen postat av karin p-v Visa inlägg
                Här kommer ytterligare några av mina gräddsnipor. Den första snipan kommer från Glimma. Snipan och skålen på den andra bilden finns oxå i blått och ofärgat. Den tredje bildens set vet jag ingenting om, men den är nog ganska gammal.
                Mönstret på tredje bilden har jag sett som Polen, Hartensja 1937.

                Comment


                • Ursprungligen postat av brodertuck Visa inlägg
                  Den här tycker jag om. Enligt Hirvi är det inte helt lätt att åstadkomma hålet.
                  Är det en gräddsnipa? Hur hög är den. Kanonläcker!! Får för mig att jag sett denna som stor bringare.
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                  Comment


                  • Bidrar med en "sockerdosa" för toppsocker. Har sett den i en kurant men kan inte komma på vilken. 1870tal vill jag minnas.
                    16 cm hög, 15,5 cm över öppningen.
                    Bifogade filer
                    Gud gjorde några perfekta huvuden,
                    resten satte han hår på.

                    Comment


                    • dessa var med i helgens fynd
                      Bifogade filer
                      livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
                        Bidrar med en "sockerdosa" för toppsocker. Har sett den i en kurant men kan inte komma på vilken. 1870tal vill jag minnas.
                        16 cm hög, 15,5 cm över öppningen.
                        Hur vet du att det är för toppsocker och inte vanligt socker?

                        Comment


                        • *s* den kanske saknar kubistiska inslag och har bra top-o-grafi
                          livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                            Hur vet du att det är för toppsocker och inte vanligt socker?
                            Ett antagande utifrån namnet i kuranten (sockerdosa), åldern samt storleken på den.
                            Nästa forskningsområde - När kom bitsockret? Strösockret?
                            Gud gjorde några perfekta huvuden,
                            resten satte han hår på.

                            Comment


                            • Här är min absolut största gräddsnipa.
                              Hela 11,5 cm hög.
                              Tredelad form.
                              Mycket grusig och bubblig glasmassa. Lyckades inte få till bild på det.
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av sladden Visa inlägg
                                ett antagande utifrån namnet i kuranten (sockerdosa), åldern samt storleken på den.
                                Nästa forskningsområde - när kom bitsockret? Strösockret?
                                ok.

                                Comment

                                Working...
                                X