Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Brevvågar och skrivdon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Brevvågar och skrivdon

    Här en Brevvåg från Lindells. Trevlig skapelse.
    En lite annorlunda är LINEX med linjalen.
    Båda lika användbara!
    Bifogade filer

  • #2
    Ha, ha! Linjal och centimetermått i samma! Det måste vara århundradets uppfinning.... Det tog mig ett tag att komma på den semantiska skillnaden. Men faktiskt är det ju så att linjalen är en mall att använda när man ritar raka linjer...

    Comment


    • #3
      Fler av fantastiska uppfinningar

      Här en Palliard (Olympic)
      Pennvässare av en lite udda modell...
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Nu blir det snart dags för Er att visa upp Era skrivutensilier!
        Jag har tyvärr bara denna att visa upp.
        Inte ens ett berömt märke...
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Roland vilken ålder tror Du det är på Din "udda" pennvässare. Kul pryl.
          DG

          Comment


          • #6
            Jag har inte så mycket grejor när det gäller skrivutensilier.
            Men här är ett oputsat skrivställ i jugendstil.
            Var det är gjort eller vilken metall det är har jag ingen aning om.
            Kanske någon kan uttyda de stämplar som finns
            DG
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Jag visste inte riktigt var jag skulle lägga den här men då Roland lagt en pennvässare här så lägger jag också in den jag har.
              DG
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                LasseC

                Jupiter var en fatastisk maskin med spiralvalsar.
                Vi hade en sådan i småskolan... det var många pennor den kunde käka upp när vi vevade på!
                ----------
                Jugensstället är vackert.

                Comment


                • #9
                  Paillard pennvässaren kan vara från 20-talet.
                  Pennan roterar också!
                  Vässningen kan ställa i två lägen.
                  Jag tror att det saknas någon celluloidskydd bakom veven.

                  Comment


                  • #10
                    Jupitermaskinen fanns nog mycket i statliga verk. Min kommer därifrån. Många kastades men vid en flytt kom den här fram. Jag har sett en "lyxvariant" av den här med mycket guld på dekorationerna.
                    DG

                    Comment


                    • #11
                      Lasse C,ditt oputsade bläckhorn kommer från WMF, i den högställda fyrkanten ser du en springande struts om du tittar noga.
                      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                      Comment


                      • #12
                        När jag höll på och letade efter ett saltkar så hittade jag en massa annat, bland annat det här bläckstället. I kalksten med fossiler som bläckhorn och sigillstamp, tyvärr har någon lackat det en gång i tiden så båda behållarna sitter fast. Ska väl låta det ligga i blöt någon gång för och se om de lossnar.
                        Bifogade filer
                        Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                        Comment


                        • #13
                          Skrev ett svar men det bara försvann
                          Jag hittar inte min riktiga lupp, men med ett bra förstoringsglas tycks det vara någon slags fågel som tycks springa, under står det mycket riktigt med mycket små bokstäver WMF. Firman verkar lite blygsam att visa vem som tillverkat det. Tack Tingeling. Någonstans har jag läst vilken metalllegering som ingick i WMF:s prylar men kommer inte ihåg Någon som kan hjälpa DG .
                          mvh

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                            När jag höll på och letade efter ett saltkar så hittade jag en massa annat, bland annat det här bläckstället. I kalksten med fossiler som bläckhorn och sigillstamp, tyvärr har någon lackat det en gång i tiden så båda behållarna sitter fast. Ska väl låta det ligga i blöt någon gång för och se om de lossnar.
                            Det där bläckstället var ju riktigt coolt för en stensamlares ögon även om han inte samlar på fossil Det är man ju nästan själv Har aldrig sett ett liknande. Synd att någon lackat på det.
                            DG

                            Comment


                            • #15
                              WMF har gjort i silver(dyrt!), nickel, koppar och nysilver. Ditt tror jag är i nysilver. Min bästa sida om WMF har lagts ned men här är en med lite stämplar
                              Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                              Comment

                              Working...
                              X