Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 12 av 12

Ämne: Blå flaska - ny eller gammal?

Jag tror förstås inte att dessa flaskor med polskpatriotiska motiv är tillverkade i Polen i nutid. Utan ursprunget, själva formen, tillverkade här i Sverige i den lomflask-kultur som fanns här runt och före sekelskiftet 1900.

Händelserna i Polen 1863-64 skapade en polsk flyktingström hit, som antagligen också väckte sympatier i Sverige för den polska saken (mot lede fi - Ryssland).

Om vi följer Bukowskitråden: han kom som sagt hit 1864 tillsammans med flera andra polsknationella patriotiska flyktingar. Cirka 10 år senare - runt 1875 blev Henryk Bukowski svensk medborgare - och då ägnade han och hans flyktingkompisar åt "exilpolsk verksamhet", vilket måste betyda propaganda för den fria polska nationens sak. Jag gissar att ursprunget till flaskan nu i fråga (själva formen) antingen kom till i slutet av 1800-talet på att svenskt glasbruk genom svenska intressen som var sympatiska med den polska saken, eller på initiativ av den här i Sverige verksamma gruppen exilpolacker. Jag vet inte vilken roll Henryk B hade i de exilpolska kretsarna - han blev i varje fall med tiden tämligen rik.

Jag tror min flaska - liksom majoriteten av alla lomflaskor som snurrar på marknaden - är tillverkad på hitsidan av år 2000. Min "polack" var helt osliten då jag ropade in den på Tradera för några år sedan, alltså helt i nyskick. Men är nu lite bottensliten eftersom jag har använt den vid åtskilliga picknicktillfällen. Varje gång man kör ned den i sanden på en badstrand läggs ett lager slitage till det som redan finns där - pyttelite varje gång med ändå någonting - likt de droppar som urholkar stenen.

Jag har fyra egentliga lomflaskor av gammal fason - alla köpta på Tradera under 2000-talet - och jag tror alla dessa är av 2000-talstillverkning.
    Senast redigerat av HgF den 2016-10-26 klockan 02:06.

Nej, efter att funderat över ditt svar har du nog rätt i att den är tillverkad i Sverige. Vad jag vet har de här formblåsta lommefladkorna främst varit populära i Sverige-Norge. Några saker bara - de flesta polacker som kom till Sverige var tämligen fattiga - många var av judiskt ursprung. De var ingen inflytelserik krets, som jag förstår det så skapade Bukowski sin förmögenhet här i Sverige. Det fanns en större sympati för det polska upproret i Sverige men jag vet inte om det var utbrett i bredare kretsar på landsbygden. Jag tror inte gemene man - lommeflaskorna såldes ju i första hand till arbetare och landsbygdsbefolkning. De kände troligen inte heller igen polska vapnet. Men det kan ju väl tänkas handla om ett försök att lansera polska pluntor i Sverige som slog fel - inte särskilt många såldes och formen blev liggande till 2000-talet.

Om den är gammal och tillverkning förekommit även på 1800-talet borde det finnas dokumentation om det.
    Senast redigerat av FBQ den 2016-10-26 klockan 09:44.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •