Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Djupa tallrikar.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Djupa tallrikar.

    Har städat ett par skåp idag. (Duktigt vá? )
    Trodde inte att jag hade något porslin, eftersom jag inte bryr mej om det, men det hade jag visst.
    OK, jag vet att det inte är några vackra saker men vi skall ju bara äta på det.
    Och nu undrar jag om någon kan gissa vilken av nedanstående tallrikar som är min favorit både till fil, gröt och soppa?
    Bifogade filer

  • #2
    Det går ju inte att ta fel på, som att stjäla godis fr... Klart att din favorit är Ruter från Gefle

    Fast den näst sista känner jag inte igen ser ut som Rörstrands 70-talare eller kan det vara Arabias? Jo, jag gillade den lite också
    Last edited by Liljerik; 2007-09-12, 00:37.

    Comment


    • #3
      Ja denna var lätt, din favorit är Nr 1 Fasan old gustavsberg's tallriken.

      Den tallriken på ett runt bord med en vit lång linneduk och ett stearinljus hade varit hur fint som helst.

      Där den inte passar in: på ett glasbord i ett typiskt 80-talskök.
      Tosig i Vaser - [MP Antik & Design]

      Comment


      • #4
        Kosmos är snyggast! Säkert snygg med fil eller gröt i också...

        Comment


        • #5
          Jo det är 3:an. Den engelska landskapstallriken, förståss! Lagom rymd och höjd. Ingen bräm som tar plats... Dessutom har den ju fördelen att filen blir som en sky över landskapet, som man själv har möjlighet att sudda bort!

          Comment


          • #6
            Troligtvis den helvita flintgods? tallriken. Sylten i filen bryter av snyggt mot det helvita.

            Comment


            • #7
              Kosmos ja. Är det nån av er som använder det tilll vardags? Jag tycker det är ganska fräckt och det finns ju mycket delar till en rimlig peng.
              Annars var den näst sista med blå/svart rand också fin, vad är det för något?
              ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

              Comment


              • #8
                Kul med så många gissningar.

                Jag börjar med de som aldrig eller nästan aldrig används.

                Pat.
                Fasan är vacker att titta på och säkert vacker att duka med men jag vill att jag vill att maten syns på tallriken.
                Ok, fil skulle väl gå bra.
                Den här har jag aldrig ätit på. Ett felköp.

                zeza.
                Kosmos är Ok men lite väl liten. Används sällan.

                Peter S.
                Den engelska landskapstallriken har bra form men används inte pga möntringen. Ok för fil då.

                EB.
                Den helvita vet jag inte vad det är (stämplad under " MZ czech republic). Den tycker jag är trevlig och använder den när vi har gäster och någon enstaka gång skall bjuda på soppa. Själv tycker jag den är för grund att äta ur.

                brodertuck.
                Den näst sista är Arabia och den använder vi nästan aldrig pga den platta kanten.

                Liljerik.
                Jag vet inte hur du bar dej åt.
                Det är inte så självklart att vi använder Gefles Ruter tycker jag. Den är ju inte speciellt snygg men den har faktisk den absolut bästa formen. Lagom djup och lagom vid och tja väldigt lagom.
                Så det är klart att vi äter på dom.

                Comment


                • #9
                  Lagom va?
                  Nu tror jag att Kecke försöker vara lite klädsamt blyg, tycker att du istället rakryggat förklarar för övriga PESare att i eran familj har man god smak!
                  Som jag ser det så var enda problemet ifall ni skulle välja röd eller grön Ruter, det kan ju vara lite ångestladdat att behöva välja bort någon av de två. Ja, jag skulle köpt bägge, det hade varit den enda möjliga lösningen

                  Kecke vet redan såklart allt som finns att veta om Gefles Ruter,
                  men för er övriga lämnar jag denna info från T.G's "Gefle porslin":

                  Ruter, modell BD, gjordes mellan 1957-70, stämpeldekor med röda eller gröna fält. H.Ringström står som designer och då tror jag att det är dekoren man menar.

                  Comment


                  • #10
                    OK.
                    I vår familj har vi väldigt god smak ! Fast inte när det gäller porslin.
                    Skämt åsido så har jag börjat titta mer och mer på porslin (utan att köpa något) efter det att sonens sambo börjat samla på Gefles Solbritt, som faktiskt är väldigt svår att hitta delar till. Tyckte först att de små blommorna var rysligt oansenliga men har ändrat mej.
                    Undrar just om jag skall börja samla porslin.

                    Comment


                    • #11
                      Bra rutet Kecke

                      efter det att sonens sambo börjat samla på Gefles Solbritt, som faktiskt är väldigt svår att hitta delar till. Tyckte först att de små blommorna var rysligt oansenliga men har ändrat mej.
                      Visar nedan hur Solbritt ser ut. Det är ingen av mina favoriter (den här månaden), den gjordes mellan 1945-56. Lite äldre än dina Ruter och det är kanske därför de är svårt att hitta FINA delar, missfärgade har jag sett relativt ofta. Har ett antal brunfläckiga assietter, de vill man inte ens skänka bort.

                      Undrar just om jag skall börja samla porslin.
                      Klart du ska! Vore det inte en bra idé att fortsätta med fler dekorer på djupa tallrikar av Gefles modell BD? Just djupa är väl de som blir sist kvar av serviserna? Alltså billiga, och det finns en hel del olika. Du behöver ju inte vara så petig med modellen heller då bland annat djup BDR är väldigt lik.
                      Jag skulle kunna lägga in några Gefle dekorer som exempel......i fall du lovar att börja samla
                      Last edited by Liljerik; 2008-05-05, 16:47.

                      Comment


                      • #12
                        Min känsla säger att den inte är stor % av talrikarna som är porslin, någon över huvud taget? Kan man få ett "expert" utlåtande?

                        Comment


                        • #13
                          Du har så rätt Hektor men man brukar till vardags "kalla" det för porslin.

                          Comment


                          • #14
                            Jag vet att det... men för att kolla min känsla så frågade jag, är där någon av porslin?

                            Comment


                            • #15
                              Låter intressant det här med att samla porslin.
                              Man måste ju hela tiden börja med nya samlingar så att det inte blir någon liten tom plats i huset.
                              Det skulle ju se väldigt konstigt ut.

                              Så då får jag sätta igång nu med Gefle om jag bara visste vad BD och BDF stog för?

                              Comment

                              Working...
                              X