Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glasbruks samling

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Glasbruks samling

    Alla samlingar måste ju inte innehålla exklusiva saker, det har vi nog pratat om tidigare men här kommer ett litet tips på något man kan titta efter för en mycket billig peng. Många gånger så har man enkla oftast billiga saker som man kan samla på mitt framför näsan utan att man tänker på dom. Sen en tid tillbaka så har jag sparat på lock från konserverings burkar från olika glasbruk ! Vissa glasbruk är sedan länge nedlagda. Det går ganska fort att få ihop en liten rolig samling. Jag vet många kommer att skratta åt mig nu men det kan jag bjuda på

    Om det är någon här som kan tänka sig att skilljas från något gammalt lock som är märkt så hör gärna av er. Dubbletter finnes om någon skulle vilja byta till sig något speciellt.
    Bifogade filer
    Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

  • #2
    På bild nr tre så syns texten lite dåligt på det vänstra locket men det är från Färe Glasbruk Sibbhult.
    Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Björn L Visa inlägg
      På bild nr tre så syns texten lite dåligt på det vänstra locket men det är från Färe Glasbruk Sibbhult.
      Trevlig samling Björn L, bara allvarliga miner!
      Skall börja kolla på locken!
      Hirvi
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

      Comment


      • #4
        Jag har också en hel del lock från konserveringsburkar Tycker det är intressant
        Har ju sett dessa tillverkas i min ungdom när man var i hyttan och kollade.
        DG

        Comment


        • #5
          Har ett helt gäng konservburkar, ska kolla locken om det är något som passar dig.

          Comment


          • #6
            Jag har också en liten samling......
            Lite billig glasbrukshistoria, ju.
            Gud gjorde några perfekta huvuden,
            resten satte han hår på.

            Comment


            • #7
              Jag har ett från Älghult.
              --eller hur det nu va.

              Comment


              • #8
                Fantastiskt häftigt Björn L. Som jag sagt i andra trådar älskar jag udda små samlingar.

                Comment


                • #9
                  Jag med. Kul med lock. Tar nästan ingen plats alls (om man slänger burkarna)
                  Här kommer bilder på mina. Syns lite dåligt.
                  Bild 1
                  Alsterbro
                  Glimma-Glimåkra
                  Målerås
                  Limmared
                  Flygfors-Orrefors

                  Bild 2
                  Kosta
                  Glimma-Glimåkra
                  Flygfors-Orrefors
                  Surte
                  Färe-Sibbhult
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Har Du någon dublett från Alsterbro.
                    DG

                    Comment


                    • #11
                      Har tre lådor burkar stående någonstans. Skall i morgon kolla om det finns några ovanligheter bland dessa.

                      Comment


                      • #12
                        Vad kul det är med lite respons ! Här kommer några till. Fotona blev inget vidare men jag hoppas att ni ser vad det står.
                        Bifogade filer
                        Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

                        Comment


                        • #13
                          Jag har inte lyckats komma på vart alla är tillverkade och här kommer just ett sådant. Någon som vet ? GG i ett stort A samt ett F under lite längre ner finns även ett C.
                          Bifogade filer
                          Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

                          Comment


                          • #14
                            Alsterbro har jag inte hittat något exemplar av i min samling så en sådan är jag spekulant på. Glimma locket jag har verkar ha blivit vattensjukt så det var lite svårt att få någon vidare bild av det. (Kecke har fått till en bra bild på bla denna)
                            Bifogade filer
                            Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

                            Comment


                            • #15
                              Står det inte SIEMENS-GLAS i det Du inte känner igen I så fall lär det nog vara tyskt.
                              DG

                              Comment

                              Working...
                              X