Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vem är Lars Bergsten?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Nähä nää den här keramiken är inte trist, i vart fall inte tristare än "poppulärkeramiken". Inte för att jag har så mycket av LB:s keramik men tycker att den är underskattad. Har haft en tavla med en liten prinsessa som en liten prinsessa har fått. Hade med ett par ur zodiken (fisken o vågen) på en mässa, de försvann fort. Sen har jag även osmaken att gilla Tore Borgs figuriner. Så dä så.

    Comment


    • #17
      Jag som precis tänkte lägga till en kommentar om Borg på tråklistan.

      Comment


      • #18
        Smaken är delad. Skulle själv inte springa benen av mig för att fånga en Bergsten på loppis. Min hamnade i garderoben via en låda keramik som köptes på auktion. Står nu framme och tycker inte den skäms för sig även om jag inte köpt den om den inte hade råkat ligga i lådan.

        Comment


        • #19
          Länken i början av tråden funkar inte längre. Här är en som leder rätt:


          Har förvärvat fem skulpturer av Bergsten idag. Återkommer med bilder.
          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
          Konfucius

          Comment


          • #20
            Fick en hel massa Lars Bergsten med mig i en fyndlåda.
            Bifogade filer
            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
            Konfucius

            Comment


            • #21
              Härliga! Vilka mått har den spelande trion? skulle gärna ha den.
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

              Comment


              • #22
                19x9cm. Visst är det ett obergstenskt schwung i den?
                "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                Konfucius

                Comment


                • #23
                  Oj, vad kul att se tavlan med trion, för det ger mig svar på vem som gjort min kalebassvas! Den känns väldigt annorlunda för att vara bergsten, men visst är det samma signatur! Dessutom inköpt på loppis i Eskilstuna.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #24
                    Känner mig skeptisk till signeringen...men vad man vet egentligen.
                    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                    Comment


                    • #25
                      Verkar definitivt vara samma signatur. Kul att se något annant av Bergsten.
                      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                      Konfucius

                      Comment


                      • #26
                        Som tidigare nämnts i tråden så var Bergsten verksam vid Björkshults glasbruk. Han har där bland annat formgivit en karaff i form av en gubbe och tillhörande små fyrkantiga glas i form av huvuven. Denna brukar attributeras Erik Höglund. Ska se om jag kan hitta en bra bild.

                        Från vanligtvis välunderrättat håll meddelas dessutom att Lars Bergsten fortfarande lever.
                        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                        Konfucius

                        Comment


                        • #27
                          Ursprungligen postat av TonyR Visa inlägg
                          Oj, vad kul att se tavlan med trion, för det ger mig svar på vem som gjort min kalebassvas! Den känns väldigt annorlunda för att vara bergsten, men visst är det samma signatur! Dessutom inköpt på loppis i Eskilstuna.
                          Hittade av en slump din blogg, identifierad genom bergsten-vasen.
                          Så mycket snygga grejer du har. Lägg ut lite bilder här vettja!
                          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                          Konfucius

                          Comment


                          • #28
                            Hallå, har man sagt A får man säga B, Ball...en, lägg ut länken till bloggen så vi får se de snygga sakerna med.
                            Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

                            Comment


                            • #29
                              Här kommer en Bergsten till. Fiskens längd 16 cm och höjd 12 cm. Väger knapp c:a 8 hg. Bergstens stämpel i botten och etikettsmärkt Åselius Eskilstuna. (Nåt försäljningsställe antar jag.) Tung rustik keramik. Man får mycket keramik för pengarna.
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #30
                                Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
                                Hittade av en slump din blogg, identifierad genom bergsten-vasen.
                                Så mycket snygga grejer du har. Lägg ut lite bilder här vettja!
                                här kommer länken till bloggen: 50till70.blogspot.com

                                Har inte uppdaterat bloggen på länge, men ska börja göra det snart.
                                Kul att du gillade bilderna ballonggreven

                                Comment

                                Working...
                                X