Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jeansens intåg i Sverige?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Jeansens intåg i Sverige?

    Annonsen är ur Husmodern 1952 nr 18.

    Är det någon som kommer ihåg när jeansen kom till Sverige?
    Enligt den här annonsen så ska det alltså varit Algots som 1951 startade det hela.
    Vet inte om byxbenen var uppvikta eller om det bara var en annat tyg där.
    Fotomodellerna skulle visst vara trådsmala då också.
    Last edited by Liljerik; 2008-05-05, 15:45.

  • #2
    Väldigt långa ben och smala midjor på mannen och kvinnan
    Huvudet på mannen är ju som halva överkroppen.
    Har sett samma typ av perspektivförvridningar i en gammal bilannons. Då gällde det en liten Opel Kadett och människorna var mycket små i förhållande till bilen.
    Last edited by Sladden; 2007-08-22, 17:52.
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

    Comment


    • #3
      Vid cirkus 1955 var min mamma spätta och Konsum sponsrade det gänget med jeans för att öka efterfrågan. Hon berättade att hon låg i badkaret och spolade vatten på jeansen när de satt på för att de skulle sitta så tajt som möjligt och att hon sov i dem för att slippa ta av dem om hon skulle göra något speciellt dagen efter. Någonstans i mina gömmor finns det ett kort när motorcykelgänget står uppställt med sina sponsrade jeans på sig, de ser ganska beskedliga ut mot dagens gäng.
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

      Comment


      • #4
        "Jensens intåg i Sverige?"
        Jag trodde det var frågan om någon danskinvasion...
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

        Comment


        • #5
          Georg Jensen öppnade sin första egna affär i Stockholm i hörnan Strandvägen - Birger Jarlsgatan någon gång i början på 60-talet - vill jag minnas!

          Comment


          • #6
            Och Jensens Bøfhus är bara några år gammalt på Vasagatan i Stockholm. Men det är väl som med allt annat minne: tiden springer iväg. Om någon säger att det öppnade 1998 så tror jag på det med...

            Comment


            • #7
              1996 verkar det som...

              Comment


              • #8
                Näää, det var byxor jag menade med rubriken. Det var andra gången den dagen jag gjorde stavfel i rubriken. Stavfel i inlägget kan man rätta till själv, och det gör jag ofta , men rubriken som man ser innan man öppnar tråden går inte att ändra. Så när jag redan tidigare stavat "annons" som "anonns", och blivit tvungen att beklaga mig inne i tråden och att någon vänlig själ då ryckt in för att rättat till felet, gjorde att jag blev så trött på mig själv att jag inte brydde mig längre. Tänkte - äh, jag får väl skylla mig själv om jag nu är så slarvig eller om det har med dyslexi att göra. Oftast så ser jag ju mina stavfel så fort jag postat iväg dem och det inte längre finns någon möjlighet att rätta det längre.
                Jag önskar att det skulle vara möjligt att även kunna ändra i rubriken och det vore också bra att kunna radera sina egna inlägg. Fick för mig att det tidigare funnits en knapp där man skulle kunna radera men jag hittar ingen sådan nu iaf.

                Comment


                • #9
                  Klicka på "Ändra" i ditt inlägg så finns "Ta bort" knappen där.
                  ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

                  Comment


                  • #10
                    Från USA till Europa kom den populära Premium Denim 1921. Man tillverkade jeansen genom att handklippa och tvätta tyget först sedan syddes de ihop. Påminner mig om stentvättade jeans.

                    Comment


                    • #11
                      Nostalgin formligen anfaller mig när jag läser om jeansen – och ser annonsen. Visserligen minns jag inte just denna från 1951 (jag föddes då) men Algots annonser såg ungefär likadana ut under hela 50-talet.
                      Jag fick inga sådana jeans för de var ganska dyra för en arbetarfamilj. Men för att referera till en sång. ”My mother was a tailor – she sew my new blue jeans”.
                      Åhhh så lycklig jag blev. Det var en stolt 5-åring som spatserade runt iförd dessa hemsydda jeans, blåa och med knallgula dubbla stickningar.
                      Och, Liljerik, byxbenen skulle absolut vara uppvikta – det minns jag mycket väl.

                      Mina första köpta jeans var ett par blå Lee-jeans och dem fick jag 1964. Jag tror att jag var lika lycklig då som när jag var fem. De jeansen hade jag tills de i stort sett endast återstod trådar av dem. Minns också, att det fina med Lee-jeansen var, att de blev slitna och blekta efterhand som de användes och tvättades – och det var vad man eftersträvade. Detta var långt innan det blev mode att köpa ”färdigslitna” och trasiga jeans för hutlösa priser.
                      Ja…detta var lite tankar en regning semestermorgon.

                      Comment


                      • #12
                        Här är en liten artikel om jeansens historia:
                        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                        Konfucius

                        Comment


                        • #13
                          Det var inte alla som hade tålamod att vänta på slitaget.
                          Här en bild på ett par vänner som använder sandpapper för att slipa till lite slitage.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Själv kommer jag ihåg att när man var tonåring på 70-talet så lånade man morsans symaskin och "sydde in" de nya jeansen
                            Det skulle vara j.kligt tajta om låren, som ett skinn, medans de nertill skulle vara vida.

                            Comment


                            • #15
                              Ursprunget var väl tygets tillverkningsort - Nimes i Frankrike.
                              de Nim = Från Nimes.

                              Har jag fel?

                              Comment

                              Working...
                              X