Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pluntor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Pluntor

    Jag hittade en ofärgad plunta i samma typ som den jag har en blå av.
    Den blå hittade jag när jag var ungefär 15 år under en bräda på en vind på en gammal gård som vi ägde då.
    Det hade nog inte bott någon där på 20 år som kunnat placera den där, så den bör vara av de äldre och inte en senare kopia.
    Den ofärgade hittade jag hos en antik/lopphandlare kan inte riktigt avgöra om den är gammal eller nytillverkad. Glaset ser i alla fall ganska gammalt ut. Blåsigt och sten, vass knack.
    Vad tror experterna. Jag vet att det är svårt utan att hålla i den. Tyckte i alla fall att det var kul med en till som var i klarglas.
    mvh Lasse
    Bifogade filer

  • #2
    Jag har en likadan i klarglas, samma mönster. Hade den uppe på pratet och kom fram till att ny var den inte, men som du säger själv, man måste ibland hålla i glaset för att verkligen se/veta.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #3
      Tycker så här på bild att den serut att vara rätt, verkar ha en grönton
      i glaset också.

      Comment


      • #4
        Ja jag tycker att den känns rätt. Den har en ljust grön ton
        mvh

        Comment


        • #5
          Lila ton innebär för mycket avfärgningsmedel i glasmassan, grön eller grönblå ton visar att avfärgningen tillförts i för liten mängd. Har jag blivit lärd. Personligen anser jag att den gröna tonen är bra mycket ovanligare, speciellt när det gäller dricksglas av olika fasoner, men även flaskor. Om den tonen också är vackrare eller ej är väl en smaksak naturligtvis.
          --I de blindas rike är den enögde kung.--

          Comment


          • #6
            Själv föredrar jag det avfärgadeglaset som har grönton, rosa/lilaton ser
            man ganska ofta i glas, men inte den grönatonen som LS säger.

            Hittar jag en glassak med grönton blir jag extra glad, jag har några
            schatullflaskor här hemma, men bara en av dem har grönton och
            den gillar jag lite extra.

            Comment

            Working...
            X