Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Vem känner Allan? [ID: Allan Hellman, Lysekil] - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vem känner Allan? [ID: Allan Hellman, Lysekil]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vem känner Allan? [ID: Allan Hellman, Lysekil]

    Denna kanna tycker jag har ett häftigt formspråk för sin tid. Är det någonm som känner till denne Allan från Lysekil? Dateringen måste välan vara 1926!
    Bifogade filer

  • #2
    Det här är svettigt att behöva säga, men jag tror faktiskt att den är gjord 1976 på en keramikkurs.
    Visa fler bilder för att övertyga om den är från 1926...
    Kannan tål i allafall att stå ute, och vara växterna behjälpliga i orangeriet.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
      Det här är svettigt att behöva säga, men jag tror faktiskt att den är gjord 1976 på en keramikkurs.
      Visa fler bilder för att övertyga om den är från 1926...
      Kannan tål i allafall att stå ute, och vara växterna behjälpliga i orangeriet.
      Ska försöka ta lite fler bilder när ljuset blir bättre. Ej heller säker på 26 eller 76, men hyfsat skitage på fotringen och vad som ser ut som en liten lagning vid mynningen talar lite för 26

      Comment


      • #4
        Det var faktiskt ett nytt och bra ord, E.B.!
        Skitage på foten.
        Kvällens garv.
        Tack!

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
          Det var faktiskt ett nytt och bra ord, E.B.!
          Skitage på foten.
          Kvällens garv.
          Tack!

          Det är dessa ej medvetna feltryck som tar utvecklingen framåt. Ordet är faktiskt rätt så bra

          Comment


          • #6
            Jag tror att den är från 1976. Allan hade en ateljé i Lysekil mittemot Havets Hus. Han hade en väldigt speciell och lekfullt klumpig stil. Brun keramik med stark färgad glasyr inuti. Jag var som liten flicka med min moster på 70-talet och köpte en hel teservis ifrån "Allan". Den "försvann" när min moster dog. Jag har hittat spridda delar på olika loppisar....

            Comment


            • #7
              Hittade denna pa Tradera..inget skitage sa vitt jag kan se

              Comment


              • #8
                Allan Hellman (1904-1982) från Lysekil verkar vara mest känd som den efter dansk förebild startade RFSL i Sverige. Men han var utöver ingenjör också keramiker. Här en skål från 1968. 13,5 cm Ø och 7,5 cm hög. https://sv.wikipedia.org/wiki/Allan_Hellman
                Bifogade filer
                Last edited by Lars M; 2022-06-19, 11:09.

                Comment

                Working...
                X