Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Michael Andersen & Søn - MA&S

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fisker med harmonika

    Hej

    Her er også en fisker fra Michael Andersen & søn. Den har modelnr. 5313 (kan ikke ses her), og findes i flere variationer, bl.a. ensfarvet mat grøn og i lyse grålige nuancer i persiateknik. Min figur er malet og glaseret. Betyder nr. 5313, at den kan være fra 1953? Hvad mon H betyder?
    Bifogade filer

    Comment


    • Michael Andersen & Søn - VAS med fint stempel

      Jeg har en vase arvet fra mine svigerforældre, som jeg undrer mig lidt over. Den ligner overfladisk set Kähler eller Danico, men den har et fint stempel, som forestiller en pottemager ved drejeskiven og hvor der står MA & S. Jeg har ikke set stemplet andre steder, og jeg synes ikke at dekorationen virker typisk for Michael Andersens & Søn. Hvis man ser nærmere på dekorationen, ses det, at den er lidt ubehjælpsom med usikre sorte konturtegninger.

      Er der nogen som kender til denne type vase og stempel fra Michael Andersen & Søn?
      Bifogade filer

      Comment


      • VASE fra Michael Andersen & Søn

        Jeg har flere ekempler på keramik fra MA & S, ældre såvel som noget yngre sager af bl.a. Marianne Starck. Denne vase i kandefacon har mærket i relief samt nummer 4627- 1 og må være fra 1940´erne. Den er i persiaglasur og den er helt fantastisk smuk og perfekt!
        Jeg har forsøgt med foto udendørs, og det gav overraskende nogle muligheder for at opleve keramikken på en anden måde!

        Og så et spørgsmål: Er det almindeligt at finde MA & S keramik i Sverige og hvordan har man set på keramikken fra Bornholm?

        HIlsen
        Bodil
        Bifogade filer

        Comment


        • Tack för att ni visar upp era fina MA&S- föremål, Rsmadsen och DanskeBodil. Mycket trevligt att se!

          Den Danico-liknande vasen som Bodil visar liknar ju inte alls en MA&S, men den ovanliga stämpeln antyder att det är så.
          Mycket intressant, men jag kan inte komma med några idéer angående detta.

          Intresset för MA&S-keramiken är nog inte så stort i Sverige, men naturligtvis finns det några samlare av denna keramik även här. Någon MA&S har jag träffat på emellanåt, men då är det mestadels av senare tillverkning. Men nu är jag inte bosatt i de områden där utbudet är som störst.

          Comment


          • Mere fra Michael Andersen & Søn!

            Tak for svaret! Jeg kvitterer med nogle eksempler af de ældste sager fra min lille samling af MA&S. Det er efterhvert vanskeligt at finde ældre, smukke emner, og priserne er blevet meget høje!
            Bifogade filer

            Comment


            • Endnu mere .... MA&S

              Forsat MA&S
              Bifogade filer

              Comment


              • En lille

                med tre edderkopper i relief. Daniel Andersen (tror jag)
                och då från åren runt 1920, tyvärr är märkningen svår
                för att inte säga omöjlig att tyda.
                Bifogade filer

                Comment


                • hjälp med signaturen på denna?

                  Click image for larger version

Name:	20170119_150201.jpg
Views:	1
Size:	46,2 KB
ID:	564720Click image for larger version

Name:	20170119_150217.jpg
Views:	1
Size:	46,9 KB
ID:	564721Click image for larger version

Name:	20170119_221749.jpg
Views:	1
Size:	44,4 KB
ID:	564722Click image for larger version

Name:	20170119_223156.jpg
Views:	1
Size:	57,7 KB
ID:	564723Click image for larger version

Name:	20170124_085114.jpg
Views:	1
Size:	26,0 KB
ID:	564724

                  Comment


                  • Hundra år?

                    Den här tångruskan finns med i boken som förmodligen gjord av Daniel Andersen. 32,5 cm hög Nummer 1348.
                    Ska man anta att den är ganska precis 100 år då eller?
                    Bifogade filer
                    www.starkeld.com

                    Comment


                    • Hej Larspeter,

                      En fin vase, har du fundet den på loppis ?
                      Jeg kan forstå på din beskrivelse, at du nok har bogen ”Bornholsk keramik - Michael Andersen” udgivet af Bornholms Museum. Jeg har nu genlæst og set med lup på diverse fotos, og der står faktisk ingen steder noget, der kan føre til et præcist årstal for vasens alder. Det store foto nederst på side 18 viser en ovn bl.a. pakket med samme slags vaser tillige med isbjørneaskefade af russeren Assisoff, som var på fabrikken omkring 1920. Så vasen er tydeligvis blevet produceret omkring (før og efter?) 1920, så dit bud på omkring 100 år passer fint. Jeg ved ikke om der findes kataloger, som kan vise første årstal for salg af denne model 1348.

                      Nu vi er i gang med Michael Andersen viser jeg lige en ældre, men noget yngre vase, jeg så fornylig. Den har nr. 4285 og er vist på en gengivet katalogside fra 1940´erne ( side 25 i bogen).
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Liknande i PEM-samlingen dateras till 1916-30 och
                        har Daniel Andersen som trolig formgivare.......
                        PS Jag syftar såklart på Larspeters "tångruska"

                        Comment


                        • Hej DanskeBodil!
                          Tack för svar, jag hade inte upptäckt att "min" vas står i ovnen. Jag köpte den på auktion för en billig penning och den er både vacker och i perfekt stand.
                          MVH
                          Lars
                          www.starkeld.com

                          Comment


                          • Click image for larger version

Name:	jugendvas.jpg
Views:	1
Size:	68,3 KB
ID:	567667

                            För ett tag sedan frågade jag om den här i en annan tråd, och nu fick jag svar från oväntat håll.

                            Den visade sig finnas med i 1910 års katalog från Michael Andersen.
                            Om det har funnits någon signatur så är den i så fall täckt av glasyren.

                            Click image for larger version

Name:	michael_andersen_1910_katalog.jpg
Views:	1
Size:	16,5 KB
ID:	567668

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                              med tre edderkopper i relief. Daniel Andersen (tror jag)
                              och då från åren runt 1920, tyvärr är märkningen svår
                              för att inte säga omöjlig att tyda.
                              Ramlade in på denna tråd idag och såg det erbarmliga fotot på den "lille"
                              eddekoppen. Såg att det kanske är CV Kjaer och Daniel Andersen som står
                              för formgivningen på en dansk auktionssajt, tyvärr ser man ingenting under
                              den tjocka glasyren i botten mer än skymten av MA&S.
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                                [I]
                                Produktnumret är 1200 på Din vas, och då blir det ungefär 1920-talets mitt.
                                SVAMPEVASE
                                Daniel Andersen är formgivaren bör tilläggas då jag rensat i tidigare inlägg, jag
                                rekommenderar Er dock att läsa hela Gideons inlägg.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X