Sidan 2 av 26 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 12 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 255

Ämne: Michael Andersen & Søn - MA&S

Tack för uppskattningarna, men det är inte mig ni ska tacka - utan Daniel Andersen och hans far Michael!
    Att få ha sådant här i sin ägo, tycker jag är en tacksamhet i livet att visa och inte minst att förvaltare få vara. Sakerna lever längre, än vi ids orka skriva på forumet och sedan våra föräldrar igen träffa omsider...

Den här lilla röda skålen är tvåfärgad, men ändå i sig skön att njuta av i anblick och fin att ta på.
    En god samlarvän har lovat att ta med sig sina MA och senare MA&S i två lådor, så att jag kan ställa upp dem på balkongräcket i lämpligt väder.
    Men han har sagt att han låser in sig på muggen, darrandes på underläpp och knäveck...
    Bifogade bilder Bifogade bilder    
    Senast redigerat av Gideon den 2007-08-05 klockan 17:04.

Bidrar med en bild på denna lockskål, vilken borde kännas bekant för vår kunnige Gideon, om vars balkongräcke - det som skymtat på flera tidigare bilder - jag för övrigt för den oinvigde kan tillägga, inte är helt plant utan lutar en aning, utåt, med många våningars fallhöjd utanför.

Intresset för dansk keramik.... Dom var bra (tillräckligt) och om man nu inte är så intresserad av dansk keramik så kanske man kan tycka ändå, fast det är svårt.
    Om nu "denna" hade varit tysk varför skulle den varit sämre för det?

Ja, emde, det är riktigt att balkongräcket lutar något betänkligt. Men om man är uppmärksam och kommer ihåg det, ska det sköra föremålet dras in någon centimeter för stadgans skull...

Din lockskål, med den fint modellerade snigeln på, är inte så enkel idag att hitta. Känner igen den väl, också för att jag haft en stor vas i samma reliefmönster, samt för några år sedan sett en större fruktskål på fot i likadant stuk.
    Jag har inget riktigt belägg för det just nu, men en vas i likartad dekor i MA&S-häftet, säger att den är "i tangdekoration i relief. Glasyr i bruna nyanser, förmodligen formgiven av Daniel Andersen i Bindesböll-inspiration. Arkitekten Th. Bindesböll (1846-1908) fick stor betydelse för den keramiska industrins utveckling i Danmark. Han arbetade i Köpenhamn och skapade en personlig abstrakt stil, vars former var hämtade ur växternas värld."

Till Bindesböll återkommer jag i andra keramiktrådar, som HAK - och blir en annan historia, även om han redan nu är det.

Så kommer då ännu en tidig MA&S, som Daniel Andersen modellerat och glaserat mycket väl. Glömde faktiskt bort den, eftersom en stående inventarie med tiden inte "ses", men lyser bra!
    Den var faktiskt ett av mina första Traderafynd för 5 år sedan.

Måslampan, som jag kallar den för, är bredaxlad och grann, i högrelief. Också i rinnglasyr, med den tredje färgen endast i måsögat! En mås till finns på andra sidan, också den lågsniffande över havets böljor.

I sig, tycker jag att den måste ha varit svår att framställa, med bara väggen som fond och ingen fyllning. Drejningen syns väl inuti, och det var svårt att fånga märkningen på insidan (tio bildförsök, innan det lyckades).
    Senast redigerat av Gideon den 2007-08-05 klockan 17:08.

Näst sista bilden av fågelhuvudet! Läckert. Det blå från näbb över huvudet och vidare, är det i glasyren eller blänk från ljuset?
    Gällande snigelburken erinrar jag mig att jag faktiskt sålt en sådan tidigare. Snigeln var inte särskild välgjord och ser inte ut att vara det på Emde´s bild heller.
    Gideon, jag har för mig att du hjälpt mig med den ngn gång. Men minnet....
    Senast redigerat av Äjth den 2007-07-28 klockan 19:27.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Det är både och.
    Högblank glasyr ses bäst i skenet av ljus, och dess underliggande färger framträder klarare. Sedan hänger mycket på kvaliteten i utförandet, och här är det bland det bästa man kan se.

Snigelburken - Ditt minne är det inget fel på. Från hand till hand har alltid dekorativa varor vandrat, och det är faktiskt samma burk Du en gång haft.
    Nu finns den bland ännu större skönheter, vilket emde visat prov på, i den stora tråden om Jugend.
    Jag är helt förvissad om att den tas väl om hand och trivs gott i sitt nya hem.
    Den var en del i ett inbyte, som samvetslösa samlare brukar utföra. Hrm...

Ska leta upp mera MA&S här i hemmet, men näns inte dra fram senare grejer efter 1930-talet ännu.
    Samlarvännen, jag tidigare nämnt, har låtit meddela att vi ses tidigast den 6 augusti, och att han inte tänker låsa in sig på muggen.
    Nej - istället ska han använda sina gamla handbollskunskaper och stå därnere och låtsas ta emot "bollen" utifall att...

Var inte blyga för att visa fram era egna objekt - jag vet att ni trycker på dem!

En tillrättaläggelse, eller snarare komplettering måste göras, och det gäller den röd-vita skålen härovan.
    Den är inte en idéskapelse av Daniel, utan av hans bror Michael Ejner Andersen. Han lanserade, vad som blev MA&S-fabrikens populära majolikaserier "Dania" och "Kobolt".
    Till vilken serie skålen hör, är självklar, eftersom rött och vitt ingår i den danska flaggan - Dania.
    De båda serierna hör 1920-talet till, och finns presenterade i en priskurant från 1924.

Daniel A. bör dock ha ansvarat för själva glasyrframställningen, eftersom han var den som fick den gedigna utbildningen utomlands, medan de tre andra bröderna Emil, Pauli och Michael E. med tiden fick andra uppgifter i fabriken.

Daniel blev konstnärlig och teknisk ledare av fabriken från 1931, medan Michael E. fick ansvaret för den kommersiella biten.

Härnedan visar jag ännu en MA&S, som stundligen gåtts förbi, i likhet med den förra lampan. Denna är dock tung och stor, med senare skärm där fjärilar är isydda.
    Läcker i glasyren och man förstår att den heter "Kobolt" i dess dominerande blå rinnande färger, för att sedan glda över till rosa och rött upptill.
    Senast redigerat av Gideon den 2007-08-01 klockan 22:31.

Smile

Jag har några blankglaserade MASar,
    tycker att Gideon skall få nåt att göra
    Tack på förhand !
    Den här skålen är signerad MA.S och handristat 1093
    Skålen har diametern 24 cm och är 9 cm hög

Nåt att göra?

Läcker skål, jani. Glasyren på den, är av samma dignitet, som på andskålen.
    Också här är Daniel Andersen, mannen bakom verket.
    I det tunna MA&S-häftet finns bara en bild på Din skål, som oglaserad och upptravad, bland annat gods i väntan på brännugnen.
    Den ses i mitten av fotot, som nummer tre i bildföljden nedan.

Bildtexten till det gamla fotot som nr 1, lyder såhär:
    "Fabriken i början av 1920-talet. Till vänster i bild en halvtaksbyggnad, där leran förvarades och behandlades. Gipseri, drejarrum och målerirum till höger. Personen i dörren, längst bort, är Jens Michael Andersen, därefter Michael (Ejner) Andersen och Othenius Haagensen, ugnsättare (med brädan). Till vänster Chr. Holm, arbetsbiträde och packare."
    Tänk att skapa så vackra ting i denna torftiga miljö, med dagens mått mätt!

Daniel A. var alltså inte med på fotot, men just nu är det inte viktigt. Det viktiga är detaljen i foto nr 3, som visar den oglaserade blomskålen.
    Sedan återkommer de figurer Othenius bär på i bild 2, som nr 4 (utsnitt) från en minnesutställning i slutet på 1920-talet. Han bar på en liten rad av isbjörnsaskfat, som jag har sett i olika färgställningar, men också enfärgad i blank glasyr.
    Bredvid den återkommer andskålen som en fin final.

Vad har Du mera, att få vårt snålvatten rinna till med, jani?

himmel o pannkaka.....
    får jag såna utförliga svar så skall jag leta fram fler, tusen tack!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •