Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pressglas/Turbinglas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Det är generellt för allt pressglas. Sedan kan man oxå nämna om formarna säljs till något annat glasbruk så brukade man slipa bort eller fylla igen märkningen från formen.

    Formmakarna, de som underhöll formarna, smorde upp dem m.m. Tyckte tillslut att det var väldigt jobbigt att hålla på att kratsa ur fördjupningarna m.m.

    Comment


    • #17
      Annorlunda Turbin

      Här har jag en liten skål med turbinmönster.
      Den skiljer sej dock ifrån allt annat jag har.
      Den har skarpare kanter.
      10 cm i diameter och 4 cm hög.
      Bifogade filer

      Comment


      • #18
        Det verkar vara en senare variant som heter Teco från Elme glasbruk omkr. 1940-50-talet

        Comment


        • #19
          Turbin med puntelmärke

          Igår hittade jag mina första två delar i turbin med puntelmärket kvar.
          Saltkar och gräddkanna. Såldes som Reijmyre, men säljaren kände bara till Reijmyre så det är ju ine helt säkert.
          Hur som helst så tror jag att de är från tidigt 1900-tal.
          Eller....?
          Bifogade filer

          Comment


          • #20
            Det låter rimligt Kecke. Jag har en liten samling av Turbin, som var det första inom pressglas som jag samlade på. Höll på att gå på en mina en gång, kollade in ett litet fat, det såg rätt OK ut, men när jag synade noga så stod det "Made in Taiwan" i glaset. Tydligen så måste detta mönster vara riktigt populärt,.

            Comment


            • #21
              Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
              Det låter rimligt Kecke. Jag har en liten samling av Turbin, som var det första inom pressglas som jag samlade på. Höll på att gå på en mina en gång, kollade in ett litet fat, det såg rätt OK ut, men när jag synade noga så stod det "Made in Taiwan" i glaset. Tydligen så måste detta mönster vara riktigt populärt,.
              Då antar jag att du har några med puntelmärket kvaroch kanske "Reijmyre" i glaset?

              Jag har också sett några med rosaton som jag var på väg att köpa. Tyckte att de såg så ovanligt släta ut. De hade också relieftext i glaset. Minns inte riktigt vad det stod men har för mej att det var "made in france".
              Tror att jag skall köpa ett par av dem i alla fall. Kan vara kul att jämföra hemma. Priset var visst 5:-/st.

              Comment


              • #22
                Jag har ett par tre fyra saker med Reijmyre i glaset, med puntelmärke kan det nog finnas någon också. Appropå märkningen från Reijmyre, är det också de som märkt med "R." tro?

                Comment


                • #23
                  Verkligen roligt med info om pressglas! Nu har några av mina gamla prylar fått namn - dvs de är turbinglas. Och Kecke - jag har en storasyster till din lilla skål med "skarpare kanter". Den är 16 cm i diameter och 6 cm hög.
                  Kallas det turbinglas också om skålen har "smalare, tunnare linjer / vågor" i glaset? Eller är det dessa lite "vågaktiga"Har en skål och en tallrik som är lite skruvade i möstret - men smalare linjer.

                  Comment


                  • #24
                    Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
                    Jag har ett par tre fyra saker med Reijmyre i glaset, med puntelmärke kan det nog finnas någon också. Appropå märkningen från Reijmyre, är det också de som märkt med "R." tro?
                    Om du får för trångt i skåpen så är det bara att skicka vidare till mej.

                    Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
                    Verkligen roligt med info om pressglas! Nu har några av mina gamla prylar fått namn - dvs de är turbinglas. Och Kecke - jag har en storasyster till din lilla skål med "skarpare kanter". Den är 16 cm i diameter och 6 cm hög.
                    Kallas det turbinglas också om skålen har "smalare, tunnare linjer / vågor" i glaset? Eller är det dessa lite "vågaktiga"Har en skål och en tallrik som är lite skruvade i möstret - men smalare linjer.
                    Kul att fler gillar turbin.
                    Den med skarpare kanter var väl teco från Elme.
                    Jag vet inte riktigt vad du menar med tunnare linjer osv.
                    Har du ingen bild? Det skulle vara kul att se.

                    Comment


                    • #25
                      Här kommer bilder på den med "smala ränder" och som jag undrar över ifall den också kan inräknas i "turbin".
                      Och så kommer ett par som torde vara turbin, inkl. systern till din Kecke - den med skarpa kanter.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #26
                        Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
                        Här kommer bilder på den med "smala ränder" och som jag undrar över ifall den också kan inräknas i "turbin".
                        Och så kommer ett par som torde vara turbin, inkl. systern till din Kecke - den med skarpa kanter.
                        Jodå det är turbin!
                        Ser mönstret först 1893 Örnberg & Andersson, men är inte namngivet, turbin,
                        år 1900 står namnet med, turbin.
                        Hirvi
                        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                        Comment


                        • #27
                          Turbinskål

                          Skål med fast fat 16 x 16 cm.
                          Skålen är 8 x 8 cm och sitter fast.
                          Höjd ca 3 cm.
                          Jag får en känsla av att det skulle funnits ett lock till den här men inget slitage tyder på att så är fallet.
                          Någon som vet?
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #28
                            Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
                            Här kommer bilder på den med "smala ränder" och som jag undrar över ifall den också kan inräknas i "turbin".
                            Och så kommer ett par som torde vara turbin, inkl. systern till din Kecke - den med skarpa kanter.
                            Först nu såg jag att du lagt in bilder på dina turbinsaker.
                            Jättefina. Kul.

                            Comment


                            • #29
                              arcoroc FRANCE

                              Som ett litet tecken på turbinglasets popularitet så visar jag en bild på ett från Frankrike.
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #30
                                Jag har en del skålar i pressglas utan stämlar eller annat. Hur vet man om de är nytillverkade eller äldre? Pressglas finns ju i otal mönster.
                                Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

                                Comment

                                Working...
                                X