Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 20 av 20

Ämne: Sigillflaska

Seniormedlem LSs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Den vänstra är en typisk Bordeauxvinsflaska, väldigt mörkt grön samt en botten som brännvinsflaskorna brukar ha men högre upp i kärlkroppen. Jämför med flaskan till höger och förhöj hela "kinnekullen" någon cm eller två. De väger oftast mer än de andra två flasktyperna, det är alltså tjockare glas.

Den i mitten är en typisk punschflaska, dessa är oftast inte försedda med sigill som den på bilden har. Axlarna är mer tvära jämfört med brännvinsflaskorna och botten har en mycket grundare och mer sfärisk "kinnekullebotten" helt utan några extra krusiduller.

Den högra, som fått agera som jämförelseobjekt, är en klassisk brännvinsflaska, alla tre på bilden rymmer 1/3 liter.

Detta är vad flaskorna normalt kallas, vad de fylldes men var emellanåt en helt annan sak.
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

Färgen på flaskan säger en hel del om vad den innehållit. Ju mörkare flaska desto mer lagringsdugligt vin är grundprincipen. Bordeauxviner kommer i mycket mörka flaskor som den med sigillet. Portvin tappas på flaskor som i princip är ogenomskinliga.
    Punch, sprit och dylikt påverkas inte nämnvärt av ljus och tappas därför på ofärgade eller ljust infärgade flaskor.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

*Generös s(v)amlare nisse 8s avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Citat Ursprungligen postat av J.J Visa inlägg
    Javisst, det var jag som hade köpt den flaskan, och det borde vara en punchflaska tycker jag.
    Jag har sex punchflaskor sedan tidigare, två st på 2/3 liter, och denna är identisk i storlek och form - de andra är dock i ofärgat glas.
    Och nu äger jag denna flaska och kan om ni vill sätta ut bild på den

Det klart att Du skall sätta ut en bild på den.
    DG

I påvente av flere svenske bilder, så kommer et bidrag fra Norge. Denne har i tillegget til SS-seglet også etikett. Den viser at flasken i sin tid har inneholdt drikken ST.JULIEN.

En härlig flaska LOM
    DG

Reg.datum
    jan 2007
    Här har ni den

Snygg flaska.

Är tyngdlagen upphävd i Ockelbo?

Reg.datum
    jan 2007
    Citat Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
    Snygg flaska.

Är tyngdlagen upphävd i Ockelbo?
    Jajamen, upphävde den i går

Har gjort et søk på Google med utgangspunkt i St Julien for kanskje å finne hva S.S står for. Noe svar fant jeg ikke. Men det jeg fant bekrefter fullt ut hva LS tidligere har sagt om at dette er en flaske for Bordeauxvin.
    Og min teori er at dette er en franskprodusert flaske for Bordeauxvin fra St Julien-området og at svaret er å finne der.
    Er det noen som skal forbi området i sommer?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •