Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sigillflaska

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Sigillflaska

    Vädret idag passade perfekt för en loppisrunda och jag ramlade på en del flaskor. Det blev några Porterflaskor, en Carlsbad (den blå varianten som LS visade i ett tidigare inlägg), en Champagneflaska med vad som verkar vara puntelmärke i botten. Och så denna sigillflaska som jag inte sett tidigare. Det står S.S i sigillet. Kan någon ge lite mer info om flaskan?
    Bifogade filer

  • #2
    Ursprungligen postat av *MB*
    Vädret idag passade perfekt för en loppisrunda och jag ramlade på en del flaskor. Det blev några Porterflaskor, en Carlsbad (den blå varianten som LS visade i ett tidigare inlägg), en Champagneflaska med vad som verkar vara puntelmärke i botten. Och så denna sigillflaska som jag inte sett tidigare. Det står S.S i sigillet. Kan någon ge lite mer info om flaskan?
    Flaskan verkar vara av Bordeauxvintyp. Någonstans någon gång har jag sett en sådan här butelj med likadant sigill, problemet är bara var det var någonstans. Jag får återkomma i morgon efter att ha ringt och kollat med den jag tror det är, lite väl sent att ringa nu.
    --I de blindas rike är den enögde kung.--

    Comment


    • #3
      Nu har jag vidtalat personen i fråga och avhandlat din sigillmärkta flaska. Bokstäverna i sigillet är inte lätt utan speciallitteratur att veta vad de betyder, men det naturliga är nog att det står för tillverkarens namn, företagets namn eller varför inte namnet på ett vinslott?
      Hur som haver, flasktypen är Bordeauxvin och då bör den även ha innehållit den vintypen. Kanske någon vinkunnig person kan lura ut vad SS står för, jag klarar det inte. Jämfört med en likadan flaska utan sigill (10-40:-) är naturligtvis din av betydligt högre värde.
      --I de blindas rike är den enögde kung.--

      Comment


      • #4
        Med största sannolikhet är det "Schröder & Schÿler" som åsyftas. Denna vinhandlarfirma(négociant) grundades 1739 och är idag än av de främsta firmorna i staden
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

        Comment


        • #5
          Tackar för ditt försök att ge lite information, om allt vore lätt så skulle det vara ganska tråkigt. Kastade ett öga på Antikpratsidan och blev lite förvånad när jag fick se samma sigill. Den flaskan var inte fotad men den skall vara brun till färgen. Ingen vanlig färg på en vinflaska, eller? Vi får se om någon annan kan lura ut vad S.S står för.

          Comment


          • #6
            Tack BG. Ditt svar kom in under tiden jag skrev.

            Comment


            • #7
              Javisst, det var jag som hade köpt den flaskan, och det borde vara en punchflaska tycker jag.
              Jag har sex punchflaskor sedan tidigare, två st på 2/3 liter, och denna är identisk i storlek och form - de andra är dock i ofärgat glas.

              Comment


              • #8
                Hej och välkommen J.J.!

                Punchflaskor är väl oftast ofärgade eller? Flaskan på bilden är av typisk bordelais-typ.

                *MB*: Bruna flaskor används ganska ofta för vin. Flaskor för rhenvin är traditionellt bruna. I Italien använder man ofta bruna flaskor för sina röda viner.
                "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                Konfucius

                Comment


                • #9
                  Det finns ju den bruna S.B. UPSALA som gissades vara en punschflaska.
                  Jag vet inte om LS har kommit fram till några nya rön om denna flaska
                  mvh

                  Comment


                  • #10
                    [QUOTE=Ballonggreven]Hej och välkommen J.J.!

                    Punchflaskor är väl oftast ofärgade eller? Flaskan på bilden är av typisk bordelais-typ.[QUOTE]

                    Tackar!
                    Jag har även en grön punchflaska där det står punch 1/6 liter på sigillet, så visst finns det andra än ofärgade.

                    Comment


                    • #11
                      Den vänstra är en typisk Bordeauxvinsflaska, väldigt mörkt grön samt en botten som brännvinsflaskorna brukar ha men högre upp i kärlkroppen. Jämför med flaskan till höger och förhöj hela "kinnekullen" någon cm eller två. De väger oftast mer än de andra två flasktyperna, det är alltså tjockare glas.

                      Den i mitten är en typisk punschflaska, dessa är oftast inte försedda med sigill som den på bilden har. Axlarna är mer tvära jämfört med brännvinsflaskorna och botten har en mycket grundare och mer sfärisk "kinnekullebotten" helt utan några extra krusiduller.

                      Den högra, som fått agera som jämförelseobjekt, är en klassisk brännvinsflaska, alla tre på bilden rymmer 1/3 liter.

                      Detta är vad flaskorna normalt kallas, vad de fylldes men var emellanåt en helt annan sak.
                      Bifogade filer
                      --I de blindas rike är den enögde kung.--

                      Comment


                      • #12
                        Färgen på flaskan säger en hel del om vad den innehållit. Ju mörkare flaska desto mer lagringsdugligt vin är grundprincipen. Bordeauxviner kommer i mycket mörka flaskor som den med sigillet. Portvin tappas på flaskor som i princip är ogenomskinliga.
                        Punch, sprit och dylikt påverkas inte nämnvärt av ljus och tappas därför på ofärgade eller ljust infärgade flaskor.
                        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                        Konfucius

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av J.J Visa inlägg
                          Javisst, det var jag som hade köpt den flaskan, och det borde vara en punchflaska tycker jag.
                          Jag har sex punchflaskor sedan tidigare, två st på 2/3 liter, och denna är identisk i storlek och form - de andra är dock i ofärgat glas.
                          Och nu äger jag denna flaska och kan om ni vill sätta ut bild på den
                          --eller hur det nu va.

                          Comment


                          • #14
                            Det klart att Du skall sätta ut en bild på den.
                            DG

                            Comment


                            • #15
                              I påvente av flere svenske bilder, så kommer et bidrag fra Norge. Denne har i tillegget til SS-seglet også etikett. Den viser at flasken i sin tid har inneholdt drikken ST.JULIEN.
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X