Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Pergacyl - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pergacyl

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Pergacyl

    Äkta Salicylpergamentpapper för tillslutning av syltburkar. En hård rulle med 2 ark och med bruksanvisning. Första lagret fuktas med brännvin eller cognac och därefter överbindes burken med ett papper doppat i vatten. "Beprövat och tillförlitligt". Tillslutning av syltburkar med paraffin känner jag till men med pergamentpapper ... Vem var tillverkare och när användes det? Rullen är 50 cm och 2,3 cm Ø.
    Bifogade filer

  • #2
    Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    Äkta Salicylpergamentpapper för tillslutning av syltburkar. ....när användes det?
    Ett försök till svar:

    Pergamentpapper vid konservering nämns här 1911:


    Här (pdf s. 12, med sidnumrering 10) 1912:
    Jordgubbskompott 10 söker man om locken sitta riktigt fast, i annat fall erfordras en ny upphettning till 80 grader. under 10 minuters tid. JORDG...


    1921 (pdf s. 17, med sidnumrering 741):


    1936 (pdf s. 7, med sidnumrering 11):


    Även tidigare och senare?

    Ja, åtminstone tidigare. Här nämns gammelfarmors kokbok från 1842:
    Det vilar en viss känsla av hemvävd präktigthet över hemkokt syltMen jösses vad gott det är!!Jag hade förmånen att få plocka björnbär i en mängd om fyra liter häromveckan. Tackar familjen Neta för…


    "Grejen med att slå upp gammelfarmors kokbok är att den skrevs år 1842 och är baserad på att sylt kokas över eld och konserveras med hjälp av väldigt mycket socker och konjaksindränkt pergamentpapper. Därefter förvaras i jordkällare över vintern."
    Last edited by Eskil; 2023-05-17, 21:24.

    Comment


    • #3
      Tack Eskil! Det var inte bara ett försök, det var klargörande! Undrar dock om en tablett från Dr Magnebyl i syltburken håller undan det man inte vill ha...

      Comment


      • #4
        Jag hittar inget alls om märket Pergacyl, men första tidningscitatet jag hittar med ordet salicylpergament är från 1911, och det är det enda omnämnandet där det finns en förklaring av vad det är bra för, så förmodligen hade produkten kommit i just den vevan:

        Click image for larger version

Name:	salicylpergament.jpg
Views:	1
Size:	25,5 KB
ID:	577436

        Comment


        • #5
          Av en ren tillfällighet råkade jag på youtube komma att lyssa på en dokumentär om "the poison squad" och Harvey Washington Wiley https://en.wikipedia.org/wiki/Harvey_Washington_Wiley precis efter att jag läst den här tråden. Dokumentären finns här https://www.youtube.com/watch?v=gT5RYgsVQG8 Tydligen var användningen av Salicylsyra i livsmedel en av de saker som han lät "the poison sqaud" undersöka 1905, vilket framkallade magbesvär, uppkastningar och kräkningar hos hans försökpersoner. Nu blev det vad jag vet aldrig förbjudet, men jag misstänker att användningen kom att minska i popularitet. Kanske gick det lite långsammare i Sverige.

          Comment


          • #6
            Tack FBQ!
            Då gäller PES vs AI fortfarande 1 - 0...!...

            Comment


            • #7
              Ja, salicylpergamentpapper kan inte ha varit i bruk redan 1842. Texterna jag länkade till handlar om förslutning av burkar med pergamentpapper och då även utan salicylsyra.
              Jag fann denna text om användandet av salicylsyra som konserveringsmedel. Här är lite ur texten:

              "1853 extraherade den tyske kemisten Kolbe salicin ur pilträds bark och blad och framställde av detta salicylsyra. Tjugo år senare började han experimentera med syran i förhoppningen att kunna använda den som konserveringsmedel och bakteriedödare. Som konserverande medel fungerade den utmärkt men med bakteriedödandet gick sämre."

              "Några år senare lyckades Felix Hoffman på firman Bayer "ättiksyra" salicylsyra, d.v.s. få den att reagera med ättiksyra till en stabil form, acetylsalicylsyra. Den hade samma effekter som salicylsyra men var långt skonsammare för magen. 1897 lanserades den som Acetylin av firman von Heyden och två år senare som Aspirin av Bayer. Ett par årtionden senare var varumärket Aspirin så starkt att det togs som krigsbyte av USA efter första världskriget; först 1994 återfick Bayer rätten att sälja Aspirin i USA. I svenska farmakopén togs acetylsalicylsyra upp 1908 och Aspirin började saluföras i Sverige 1924. Andra kända varumärken med acetylsalisylsyra är Albyl och Magnecyl."

              Längre fram i texten om salicylsyra:
              "Mat och dryck:
              Förr mot jäsning och förruttnelse i livsmedel men blev snabbt betraktat som hälsovådligt.
              Invärtes bruk:
              Febersänkande, inflammationshämmande, smärtstillande, förr använt t. ex. vid reumatism, liksom avkok på vitpil och älgört har använts som febernedsättande medel"

              Hämtat från:

              Comment


              • #8
                Ja, just en här rullen har ju nystaving, den bör ju alla fall tillkommit efter stavningsreformen 1906.

                Pergamentpapper generellt har jag hört flera tala om att amvända. Vill minnas att jag sett sådana också långt in i matkällare.
                Last edited by FBQ; 2023-05-20, 10:27.

                Comment

                Working...
                X