Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Krönt 1dl-mått, men vad säger stämplarna? - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Krönt 1dl-mått, men vad säger stämplarna?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Krönt 1dl-mått, men vad säger stämplarna?

    Kan man med härledning av stämplarna datera detta mått? Vad är det för material?

    Click image for larger version

Name:	IMG_4204.jpg
Views:	1
Size:	125,7 KB
ID:	704238Click image for larger version

Name:	IMG_4205.jpg
Views:	1
Size:	65,9 KB
ID:	704239Click image for larger version

Name:	IMG_4209.jpg
Views:	1
Size:	69,8 KB
ID:	704240Click image for larger version

Name:	IMG_4210.jpg
Views:	1
Size:	74,3 KB
ID:	704241

  • #2
    Materialet bör vara bleckplåt, en tunn järn/stålplåt som är förtennad.

    Sedan skulle jag gissa att 58 betyder 1958, men det är en gissning, så jag hoppas att någon korrigerar om det är fel.
    En annan gissning är att märkningen ALFA kommer av Alfa Laval, som tillverkade (och fortfarande tillverkar) separatorer. Ett dl-mått skulle passa bra att skopa upp grädde med.

    (Företaget hette AB Separator 1883 - 1963, då företaget bytte namn till Alfa-Laval AB, men föremålen märktes med Alfa-Laval långt före namnbytet).

    Kulturparken Småland / Smålands museum - Photographer Kulturparken Småland AB

    Comment


    • #3
      Tack återigen för ditt engagemang! Kul att veta lite mer om sina prylar.

      Ursprungligen postat av Eskil Visa inlägg
      Materialet bör vara bleckplåt, en tunn järn/stålplåt som är förtennad.

      Sedan skulle jag gissa att 58 betyder 1958, men det är en gissning, så jag hoppas att någon korrigerar om det är fel.
      En annan gissning är att märkningen ALFA kommer av Alfa Laval, som tillverkade (och fortfarande tillverkar) separatorer. Ett dl-mått skulle passa bra att skopa upp grädde med.

      (Företaget hette AB Separator 1883 - 1963, då företaget bytte namn till Alfa-Laval AB, men föremålen märktes med Alfa-Laval långt före namnbytet).

      https://digitaltmuseum.se/021026706627/separator

      Comment

      Working...
      X