Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Tavla Dagens Nyheter...Thoren/Thorin -72...några frågor - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tavla Dagens Nyheter...Thoren/Thorin -72...några frågor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Tavla Dagens Nyheter...Thoren/Thorin -72...några frågor

    Hejsan, jag har en tavla som suttit några år på väggen men funderar nu på att sälja den. Då är det ju bra att veta lite om den...så jag undrar om ni kan tänkas hjälpa mig. Det första är signaturen...står det Thoren eller Thorin? Hittar ju Esais Thorén...men det här är väl inte hans stil...eller? Sedan undrar jag vad HC i vänstra hörnet betyder. Och slutligen...har någon info om vad tavlan symboliserar? Är den gjord för något speciellt tillfälle eller händelse...1972 var ju lite politiskt turbulent. Tacksam för hjälp/mvh Eric Click image for larger version

Name:	20230404_184147.jpg
Views:	1
Size:	120,2 KB
ID:	704172
    Bifogade filer

  • #2
    Det ser ut att vara en litografi av Gunnar Thorén (1931 - 2002). HC står för hors commerce, litografin är utanför den numrerade serien.
    Dagens Nyheter brukar betecknas som en Drake, åtminstone i mina korsord.

    Här är en likadan tavla: https://auctionet.com/sv/1941033-gun...-farglitografi
    Den numrerade serien består alltså av 75 litografier. Hur många som är betecknade HC, EA etc, är inte känt.

    Jag lägger till lite:
    Vietnamkriget pågick och tidningens förstasida visar något därifrån. Palme var starkt kritisk till kriget och han fick stöd i kritiken av Dagens Nyheter. Litografin kan ha med detta att göra.
    Last edited by Eskil; 2023-04-05, 10:41.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Eskil Visa inlägg
      Det ser ut att vara en litografi av Gunnar Thorén (1931 - 2002). HC står för hors commerce, litografin är utanför den numrerade serien.
      Dagens Nyheter brukar betecknas som en Drake, åtminstone i mina korsord.

      Här var en likadan tavla: https://auctionet.com/sv/1941033-gun...-farglitografi

      Den numrerade serien består alltså av 75 litografier. Hur många som är betecknade HC, EA etc, är inte känt.
      Hej Eskil - ett jättestort tack för hjälpen...tänkte inte på "drake" men när du säger det så blir det ju uppenbart. Ha en härlig dag/mvh Eric

      Comment

      Working...
      X