Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som vet vad detta är för bestick?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Någon som vet vad detta är för bestick?

    Någon som vet vad detta kan vara för bestickserie?

    Skaften är troligtvis Jakaranda och metallen är märkt "Rostfritt Stål". Knivbladen har tilläggsmärkningen "Holland".

    Serien liknar NilsJohans "Singoalla". Men skaften har en smäckrare form.


    Click image for larger version

Name:	Region.jpg
Views:	1
Size:	34,2 KB
ID:	704154Click image for larger version

Name:	Region_2.jpg
Views:	1
Size:	33,8 KB
ID:	704155Click image for larger version

Name:	Region_3.jpg
Views:	1
Size:	45,9 KB
ID:	704156Click image for larger version

Name:	Region_4.jpg
Views:	1
Size:	18,8 KB
ID:	704157
    Last edited by Finsnickaren; 2023-03-28, 11:39.

  • #2
    Hej och välkommen till forumet!

    Jag undrar om det inte är Singoalla ändå, men att utformningen på skaften har varierat med åren? Se denna auktion, Singoalla i originalkartonger, med jakarandaskaft som är betydligt "klossigare" än de svarta nylonskaften:


    En tidningssökning visar att Singoalla-bestick i jakaranda annonserades 1963-1972:
    Utforska tusentals digitiserade tidningar och tidskrifter från 1645 fram till idag.

    Comment


    • #3
      Hej Anna-Carin,

      Tack för ditt initierade svar och länkar.

      Besticken är väldigt lika Singoalla.

      Det som gör mig lite förbryllad är att de helt saknar Nilsjohan-stämpel, och att jakarandahandtagen är betydligt smäckrare än deras sedvanliga av ädelträ.

      Stämpeln "Holland" på knivbladen har jag heller inte sett förut.

      Jag jobbar normalt sett med möbler, men kunde inte motstå frestelsen när jag hittade detta kompletta set i mint condition
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Snygga bestick, förstår att du gillar dem!

        Traderas bildsökning hittade ytterligare varianter av liknande bestick med välformade träskaft (även i teak), som också saknar Nilsjohan-stämpel:

        Denna annons visar två olika set, det ena liknar ditt men skaftets infästning har en liten holk, som omsluter träet. Vi hade liknande bestick när jag var barn, jag tror att de hade sån holk, och den modellen verkar även vara vanligast på Tradera. Det andra setet verkar ha svarvade skaft, med en metallavslutning i änden.

        Designen kanske blev så framgångsrik att den kopierades både i Sverige och utlandet?

        Edit: en annan annons, med svarvade skaft, men utan metallavslutning i änden. Tillsammans med din blir det 4 varianter förutom Nilsjohans egen.
        Last edited by Anna-Carin; 2023-03-28, 17:41.

        Comment


        • #5
          Red: Skaften är av oljad teak

          Red: Efter att ha slipat lite försiktigt på skaften är jag ganska övertygad om att de är av teak. Den djupt mörkbruna färgen är resultat av enträgen inoljning.

          Comment

          Working...
          X