Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mindre kista alternativt skrin, ursprung utifrån målning? Användning?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Mindre kista alternativt skrin, ursprung utifrån målning? Användning?

    Hej,

    Jag kan inte så mycket om allmoge. Jag är nyfiken på kistan/skrinets ursprung, går det att säga varifrån den kommer utifrån målningen?
    Den är inte daterad som många andra föremål. Målningen är i mycket gott skick. Mått 52/28/34 (L/H/B).
    Jag skulle säga att det lagts ned lite omsorg i tillverkning av kistan med lätt välvt lock och smalare bas. Jag gissar att den är ommålad inuti.Click image for larger version

Name:	IMG-0848.jpg
Views:	1
Size:	63,4 KB
ID:	704079Click image for larger version

Name:	IMG-0847.jpg
Views:	1
Size:	101,4 KB
ID:	704080Click image for larger version

Name:	IMG-0846.jpg
Views:	1
Size:	77,1 KB
ID:	704081Click image for larger version

Name:	IMG-0845.jpg
Views:	1
Size:	91,9 KB
ID:	704082Click image for larger version

Name:	IMG-0848.jpg
Views:	1
Size:	63,4 KB
ID:	704079Click image for larger version

Name:	IMG-0847.jpg
Views:	1
Size:	101,4 KB
ID:	704080Click image for larger version

Name:	IMG-0846.jpg
Views:	1
Size:	77,1 KB
ID:	704081Click image for larger version

Name:	IMG-0845.jpg
Views:	1
Size:	91,9 KB
ID:	704082

    Sammanfattning:

    -Ursprung ?
    -Användning?
    -Ålder, sent 1800-tal?
    -Benämning kista eller skrin?

    Mvh
    Erik

  • #2
    Nja - målningen är 1900-talsmålning, alla fall "kurbitsen". Den är svår att placera då den bara är allmogeaktig snarast hämtad från tapeter än kistor.

    Svampmålningen under är möjligen lite äldre, i så fall sent 1800-tal. Kistan är sydsvensk, den är 1800-tal, men kan kanske vara lite äldre än målningen.

    Framsidan känns mest "art deco", vilket nog ganska väl placerar "kurbitsen" tidsmässigt.

    Comment


    • #3
      Försök till lite längre och bättre svar. Mot slutet av 1800-talet blir kistor av "amerikakoffert"-modell med välvt lock populära i hela landet. Skrin finns ju också med välvda lock i stora delar av landet. Den här har ju dock smalare bas än överdel, typiskt för sydsvenska kistor, beslagen verkar också vara bysmide vilket få mig att tro att den inte är för sen. Avsaknaden av lås och annat säger dock att den troligen inte är äldre än sent 1800-tal när köpta hänglås börjar bli billiga. Svampmålningen kan vara gjord i slutet av 1800-talet, men kan ju också vara gjord samtidigt med kurbitsen på 1900-talet. De gröna beslagen kan ju också vara senare målade. Den vita insidan kan mycket väl vara målad så redan från början men kan ju alltid vara bättrad.

      Funktion? Dräng eller pigkista? Den är ju lämpligast när du skall ha en liten kista med inte alltför mycket utrymme, kan ju vara för annat som behövt flyttas runt.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
        Försök till lite längre och bättre svar. Mot slutet av 1800-talet blir kistor av "amerikakoffert"-modell med välvt lock populära i hela landet. Skrin finns ju också med välvda lock i stora delar av landet. Den här har ju dock smalare bas än överdel, typiskt för sydsvenska kistor, beslagen verkar också vara bysmide vilket få mig att tro att den inte är för sen. Avsaknaden av lås och annat säger dock att den troligen inte är äldre än sent 1800-tal när köpta hänglås börjar bli billiga. Svampmålningen kan vara gjord i slutet av 1800-talet, men kan ju också vara gjord samtidigt med kurbitsen på 1900-talet. De gröna beslagen kan ju också vara senare målade. Den vita insidan kan mycket väl vara målad så redan från början men kan ju alltid vara bättrad.

        Funktion? Dräng eller pigkista? Den är ju lämpligast när du skall ha en liten kista med inte alltför mycket utrymme, kan ju vara för annat som behövt flyttas runt.

        Tack för svaret! Anser du att kistan är ointressant ur bevarande synpunkt? Click image for larger version

Name:	IMG-0851.jpg
Views:	1
Size:	104,8 KB
ID:	577201
        Jag tycker det är märkligt att man inte valt bättre bitar till botten när man ändå lagt ner arbete på kistan t ex går beslagen ner undertill. Trästyckena är tunna och av furu. Håller med om att målningen är lite annorlunda, någon fick utlopp för sin skaparglädje!

        Comment


        • #5
          Ser ut som den stått fuktigt. Att man målade dem invändigt var ju delvis för att minska problemen med mögel. Nu kan det ju ha hänt senare i kistans liv.

          Vad som är ointressant ur bevarandesynpunkt är väl relativt. Lite ny för mig men hade jag vetat vilka som ägt och brukat den och de varit förfäder till mig hade jag nog kunnat tycka att den var intressant. 1900-talet allmogeinspirerade måleri och dess olika skolor och utveckling har jag inte fördjupat mig i men skulle ju kunna vara värt egna studier.

          Comment

          Working...
          X