Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammal eller ny?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gammal eller ny?

    Click image for larger version

Name:	Spritflaska ev.jpg
Views:	1
Size:	49,7 KB
ID:	704071

    Denna är snurrad i formen, rymmer 1,3 liter och är 16 cm hög. Inget slitage alls. Idé om ursprung och användningsområde?

  • #2
    Förutom den korta cylindern påminner den ju väldigt mycket om en apoteksflaska, sen om det är en sådan eller en nyare flaska inspirerad av äldre medicinglas vet jag inte
    Smällde av en snabb bild från där jag sitter på en riktig apoteksflaska, men varför blir bilden liggande?

    Click image for larger version

Name:	IMG_2230.jpg
Views:	1
Size:	50,4 KB
ID:	577199
    Last edited by Legion; 2023-03-07, 18:46.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Per Visa inlägg
      Denna är snurrad i formen, rymmer 1,3 liter och är 16 cm hög. Inget slitage alls. Idé om ursprung och användningsområde?
      Skulle det kunna vara en sådan här flaska? Höjd c:a 16,5 cm, diameter 13,3 cm:


      Tillverkaren anges vara amerikanska Benzara, men det tycks vara ett företag som säljer sådant som de själva importerar.
      Benzara is a Leading Wholesale Supplier in Modern Home Furniture, Mirrors, Wall Decor, Wall Art, Clocks, Lamps, Lighting Fixtures, Home Accessories, Quilts, Bedding sets & many more.

      Comment


      • #4
        För min del så är dom flaskorna i alla storlekar inget konstigt, vi blåste från pyttesmå och upp till 25 liter, kemisk tekniskt glas,
        slutet på 1960 talet var det slut på sådant glas. Fåglaviks glasbruk!
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

        Comment


        • #5
          Tack för alla förslag! Laboratorieflaska eller kem/tekniskt ändamål verkar ju troligt.

          Comment

          Working...
          X