Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vägghängd Ljusstake Gusum Mässing AB

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Vägghängd Ljusstake Gusum Mässing AB

    Var på röda korset och hittade dessa vägghängda mässingsljusstakar från 2001 från Gusum Mässing AB (Metallslöjden?). Hittar inte så mycket information varken om företaget eller ljusstakarna förutom att det på en auktionssajt står att skaparen är en Lars Bergsten. Men då jag försöker hittat information om honom så verkar det vara mest i keramik han arbetat. Det skulle vara intressant att få veta mer men den största anledningen till mitt inlägg är att få svar på hur den ska funka. I behållaren finns en fjäder som ska mata fram ett väldigt smalt ljus antar jag under användningens gång. Men vad ska det vara för ljus? Tar man ett för smalt ljus så skjuts den ju ut och ett för tjockt så fastnar den. Kanske det saknas det nån del men jag tror inte det. All hjälp mottages tacksamt!

    Click image for larger version

Name:	IMG_1167.jpg
Views:	1
Size:	53,6 KB
ID:	704023Click image for larger version

Name:	IMG_1168.jpg
Views:	1
Size:	60,8 KB
ID:	704024Click image for larger version

Name:	IMG_1169.jpg
Views:	1
Size:	51,4 KB
ID:	704022Click image for larger version

Name:	IMG_1170.jpg
Views:	1
Size:	65,5 KB
ID:	704021

  • #2
    Hej och välkommen till forumet!

    Någon sorts jämntjockt ljus (typ kronljus) bör det vara, vad har hålet i ljusmanschetten för diameter?

    Comment


    • #3
      Hej!

      Vägglampetterna är signerade BK. Det står för Bernt Karlsson. (Jag ser att namnet Lars Bergsten förekommer frekvent, men jag förstår inte hur detta hänger ihop. Kanske har någon vid namn Lars Bergsten ursprungligen designat dem. Flera auktionsfirmor tycker att ljusstakarna är signerade BL, men det står BK).
      Någon helgarderar sig (smart!):
      Auktionshuset.com - BERNT KARLSSON, ljusstake, Gusum, mässing, märkt Gusum samt signerad BK, datering 1999, för 4 ljus, höjd ca 10, största vidd 28 cm


      Metallslöjden Gusum, som startade i Ringarum 1973, bytte namn till Gusums Mässing 1988. 2010 lades företaget Gusum Mässing AB ner.
      Lite om Gusum och mässing:


      Under rubriken Syntorp finns en del intressant:


      Hur lampetterna ska fungera vet jag inte, tyvärr.

      Mvh, Eskil

      En idé, kanske inte alls särskilt ljus:
      Skulle det kunna vara så, att man sätter i ett så tjockt ljus som möjligt, som ett kronljus, trycker ner det och skruvar på ljusmanschetten? Den tycks ha en bajonettfattning, det finns nog en anledning till det. Man tänder ljuset och sedan matas ljuset upp efterhand som ljuset brinner upp/ner. Fungerar i så fall ungefär som en oljelampa. Eller blir det bara en sörja om man försöker? (Och mässingen missfärgas?) Jag vet inte om jag skulle våga prova....
      Last edited by Eskil; 2023-02-10, 14:50.

      Comment


      • #4
        Jag har lyckats luska fram till hur de ska användas, och det var jakten på rätt stearinljus som ledde till svar på funktionen. Fick nämligen tips om att det finns särskilda ljus till fjädermatade ljusstakar, och det i sin tur ledde till lista ut hur skulle användas. De fungerar tydligen som Karlskrona lyktan. Stearinljuslågan befinner sig alltid överst och mitt i sin glaskupa eller öppning i mitt fall. jag har ännu inte köpt rätt stearinljus men kapade ett kronljus och det funkar utmärkt.




        Click image for larger version

Name:	IMG_1177.jpg
Views:	1
Size:	58,4 KB
ID:	577147

        Mvh Ziva

        Comment


        • #5
          Trevliga ljusstakar med spännande funktion.
          Med vänlig hälsning,
          Jonas
          Last edited by Cenedese; 2023-02-17, 15:35.

          Comment

          Working...
          X