Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Åfors eller Eda glasbruk? - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Åfors eller Eda glasbruk?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Åfors eller Eda glasbruk?

    Hej, jag fick den här vackra uppsättningen av min fru för många år sedan men det har funnits en fråga om ursprunget länge. Antikhandlaren sa att den kom från Eda Glasbruk på 20-30-talet. Men nu har jag hittat ett föremål med en formgivning i vad jag tycker är en väldigt snarlik stil. Det har samma distinkta färgställning men det kommer från Åfors. Jag kanske är helt ute och cyklar nu men nog verkar väl Åfors troligare som tillverkare?

    Det finns inga graverade signaturer och eventuella etiketter har försvunnit för länge sedan. Föremålet i länken har en etikett på foten så det bör mina också haft. Nu spekulerar jag bara här, men nog bör väl etiketter ha ersatt graverade märkningar om det inte var riktigt exklusiva objekt som tex konstföremål vid den tiden? Precis som vaserna som jag nyss la upp under rubriken konstglas så får dom samma djupa vinröda färg när man lyser igenom dem med en kraftig ficklampa.

    Men jag har ett allvarligt bekymmer som bokstavligen har plågat mig i drygt 20 år. Ett glas har gått sönder och jag skulle så gärna vilja hitta någon som kan tillverka ett nytt åt mig. Är det någon som känner till någon som kan göra det?

    Kulturparken Småland / Smålands museum - Photographer Kulturparken Småland AB
    Bifogade filer

  • #2
    Hej och välkommen till forumet!

    Att få en kopia gjord låter betydligt svårare, dyrare, och sämre, än att leta efter extra glas i antikaffärer och på auktioner - men det kanske du redan har försökt utan resultat under de här tjugo åren?

    Tyvärr har jag inga tips att ge dig, annat än att en del kataloger från både Eda, Åfors, och andra glasbruk, finns att ladda ner från Bergdala glastekniska museum. Med lite tur kan du den vägen klarlägga vilket glasbruk sakerna kommer från, och det är kan ju ibland vara till hjälp att veta exakt vad det är man söker efter.

    Comment


    • #3
      Det här stället kommer i n t e från Eda.

      Comment


      • #4
        Åfors?

        Åfors har gjort glas med samma/liknande form. De här glasens höjd är 8,5 cm, kupans diameter är 8 cm (de fyra t.v. på bilden):


        Äjth frågade om ett glas med liknande form:


        Jag hittade denna gamla bild. Visst står det väl Åfors på etiketterna?

        Click image for larger version

Name:	Åfors (2).jpg
Views:	2
Size:	78,0 KB
ID:	577103

        Etiketten ser ut som denna:
        Click image for larger version

Name:	Åfors2 (2).jpg
Views:	2
Size:	21,8 KB
ID:	577105
        Last edited by Eskil; 2023-02-08, 09:26.

        Comment

        Working...
        X