Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Felvända foton

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Info: Felvända foton

    Hejsan! Jag undrar vad jag gör för fel när jag lägger in foton fär mina kommer alltid på sidan, nu senast idag angående keramikern Eva Löfmarck.

    Skulle så gärna vilja ha dem rättvända.

    Tack för hjälp, "ingbi"

  • #2
    Att bilder blir felvända, beror i korthet på att det kan finnas två olika uppgifter om vilken sida som är upp. En del appar använder den ena, och en del använder den andra, vilket gör att samma bild kan vara rättvänd i en del appar och felvänd i andra.

    Om jag har fattat rätt, så kommer den ena uppgiften från bildsensorn (som tar bilden, och sparar den med en viss sida upp). Den andra kommer från kamerans/telefonens känsla av vad som är upp och ner (som gör att skärmen visas rättvänd när man vrider telefonen), och sparas i EXIF-metadatat i filen.

    Det finns två sätt att rätta till det; det ena är att försöka hitta vilken sida kameran/telefonen anser är upp, genom att ta bilder med den vänd i alla fyra riktningarna (kom ihåg vilken bild som är vilken!), posta testbilderna här i tråden och kolla vilka av dem som förblir i rätt riktning. Använd sedan de riktningarna för att ta foton till PES i fortsättningen.

    Det andra alternativet är att öppna bilden i ett bildprogram och vrida den rätt och spara om den innan man postar. Och kolla att det blir rätt även efter (det är inte säkert att alla bildprogram ändrar EXIF). Om inget annat funkar kan man nog ta en skärmdump av sin bild och göra en ny bild av den, för att tömma EXIF.

    Jag flyttar tråden till Om precis en sån (PES), för det kan vara fler som undrar!
    Last edited by Anna-Carin; 2023-01-30, 09:44.

    Comment

    Working...
    X