Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Liten silverskål med stämplar

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Liten silverskål med stämplar

    Jag undrar över stämplarna på den här lilla silverskålen, storlek H 3 cm och Ø 5 cm. Det jag tror mig veta är att den är från Finland, silverhalt 813 / 1000 och att den är tillverkad i Helsingfors 1926, men resten har jag inte lyckats tyda. Är det ryska stämplar på översta raden? Är det en supkopp eller kanske ett saltkar?

    Click image for larger version

Name:	Liten silverskål 1.jpg
Views:	1
Size:	29,0 KB
ID:	703889
    Click image for larger version

Name:	Liten silverskål 2.jpg
Views:	1
Size:	57,5 KB
ID:	703890
    Last edited by e_v_a; 2022-12-15, 16:43.

  • #2
    Hej Eva,
    Är inte övre raden bara upp och ner?
    Eller det var inte de du menade?
    Med vänlig hälsning,
    Jonas
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      I väntan, inte på Godot, men på någon som kan silver och silverstämplar, så svarar jag också:

      Det är en finsk importstämpel*, så jag tror att skålen är exporterad till Finland, där den fått sina stämplar i Helsingfors 1926.
      *Import stämpeln användes 1925 - 1988. Stämpelramen är oval.
      Om det nu står S-n på den första stämpeln i den undre raden, så verkar det stå för någon, verksam i Helsingfors 1925 - 1926.

      (Stämpeln med 84 antar jag betyder 84 zolotnik, (silver 0.875).
      Sedan tycker jag att deltatecknet tyder på Moskva (1) men både bristande syn och bristande kunskap hindrar mig från att spekulera vidare).

      PS.
      (1): Nu hittade jag detta och Qrt.S är ju också inne på Moskva:
      Last edited by Eskil; 2022-12-16, 12:09.

      Comment


      • #4
        Jodå, kronan i oval sköld är den finska importstämpeln. Import från Ryssland. Jag är inte riktigt tillfredställd med den ryska 2A tillverkarstämpelns sköld. Den ser lite mystisk ut. Kan vara eller inte vara den Andra Artellen i Moskva (2A), som var verksam 1912-1916, alltså ryskt ursprung (sannolikt). Importören är som nämnts S-n, men tyvärr okänd till namnet, "en importör"....Importörens namn har ingen större betydelse. Är det en supkopp eller något annat är svårt att säga. Kan vara ett saltkar, då det är fögyllt innuti.

        Comment


        • #5
          Tack för Era intressanta svar, de viktigaste frågorna fick svar, men andra uppstod.

          Att skålen ursprungligen är rysk och att man i Finland, såsom i Sverige, stämplade med en oval ”kronstämpel”, för att markera att den var importerad, det var nytt för mig.

          Jag antar att den tillverkades för att exporteras, därav att man i Ryssland inte stämplade den med mer information.

          Det som känns lite märkligt är att om stämpeln 84 zolotnik säger att silverhalten är 875/1000, varför har man då i Finland stämplat den med 813/1000 silver, lite väl långt ifrån kan jag tycka.

          Sedan det här med åldern, stämpeln 84 zolotnik indikerar att den är bra mycket äldre än 1926, från senare delen av 1800-talet, om man ska lita på vad som står att läsa på nätet.

          Men kanske tyckte man inte att det var så noga med silverhalt i Finland på den tiden, man tog de stämplar som låg närmast tillhands, huvudsaken att man verifierade att det var silver.
          Last edited by e_v_a; 2022-12-16, 16:02.

          Comment


          • #6
            Sidan jag länkat till anger att denna typ av stämpel var i användning 1908 - 1927


            Även här syns en sådan stämpel, med tidsangivelse 1908 - 1917 (vid silversmith Ivan Petrovich Klebnikov)
            page 1A of the directory of antique Russian silver marks with an alphabetical index of makers, town, assayers and a conversion table of cyrillic alphabet ... una miscellanea di marchi e punzoni dell'argento Russo (anche con il punzone dell'argentiere) ... une selection illustrée de poincons de l'argent Russe (parfois avec le poincon de l'orfèvre) ...

            På sidan finns fler exempel på stämplar med 84 med tidsangivelse in en bit på 1900-talet, som längst t.o.m. 1926.

            Om uppgifterna stämmer vet jag naturligtvis inte.

            Comment


            • #7
              Nu förstår ja inte riktigt vad du avser med "därav att man i Ryssland inte stämplade den med mer information". Den ryska stämpeln är helt laglig och ger all information som krävs, så ???
              Halten i den ryska stämpeln (84) är en minimistämpel för silverhaltenn i föremålet. Alltså halten kan vara aningen större men aboslut inte mindre. Samma sak med den finska 813 stämpeln. Den uppger alltså endast minimihalt. Att denna stämpel använts beror på det, att i Finland finns ingen 875/1000 stämpel och att stämpla med 925 skulle ha varit olagligt.
              Den ryska stämpeln kallas för "lopatkistämpel betydande skovel" och slogs på små föremål, då det inte alltid fanns plats för en stor stämpel.

              Lopatkistämpeln togs ibtuk 1908 och används till 1918(27), så inte är skålen nu såååå gammal, som du tror. Din skål är inte från slutet av 1800-talet utan början av 1900-talet. Jag skulle nästa våga säga, att den är gjord efter revolutionen. Stilspråket lutar aningen åt det hållet.
              Märk även att skålens stämpel kan vara slagen tom 1926. Det är redan efter revolutionen för bolshevikerna hade inga nya silverstämplar att använda, så de använde gamla. Nya stämplar (androgynen med släggan på axeln) kommer först 1927. Dessutom var silver i den tidens Ryssland kapitalistik propaganda, som senare såldes till metallskrotspris till västvärlden, vilket ryssarna bittert lär ha ångrat senare.

              Comment


              • #8
                @Eskil

                Engelskan skriver hans namn Khlebnikov, men smeden heter Ivan Petrovich Hlebnikov (ХЛЕБНИКОВ) aktiv i Moskva 1819-1888.
                Last edited by Anna-Carin; 2022-12-17, 18:33.

                Comment


                • #9
                  Företaget lades ner 24 juni 1917 och stämplade med 84, när detta var tillämpligt, så som man kan se på länken i mitt förra inlägg. Det var det jag ville visa.
                  One of the leading Moscow jewellery firms - "Partnership I. P. Khlebnikov, Sons and Co." produced a variety of products - silverware and decorations for the interiors of the Kremlin Cathedrals.
                  Last edited by Anna-Carin; 2022-12-17, 18:31.

                  Comment


                  • #10
                    OK, förstått, men gör åtskillnad på smeden och företaget, tillika se hur namnet skrivs på ryska!
                    Bokstaven X i kyrilliska alfabetet är H.

                    ХЛЕБНИКОВ! (HLEBNIKOV på svenska).
                    Last edited by Anna-Carin; 2022-12-17, 18:28.

                    Comment


                    • #11
                      Tack för all information, jag får säga som Sokrates “Ju mer jag lär mig, desto mer inser jag hur lite jag vet”.
                      Önskar Er alla en trevlig helg!
                      Last edited by e_v_a; 2022-12-17, 13:40.

                      Comment

                      Working...
                      X