Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En penna som inte är en penna. Gammal? Elfenben? [ID: virknål/virkskaft]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • En penna som inte är en penna. Gammal? Elfenben? [ID: virknål/virkskaft]

    Vad har jag hittat nu då? Denna låg i en låda med pennor så jag trodde att det var... en penna. Metalländan som borde innehålla ett stift eller kulspets är massivt och när jag gängar bort metallen hittar jag - ingenting. Prylen verkar vara välgjord och känns gammal. Metallen borde vara mässing och den ljusa delen plast eller möjligen elfenben. Svarvad(?) och dekorativ men helt oanvändbar tills någon kan tipsa mig om vad jag hittat.Click image for larger version

Name:	P%gVz2e7SbWaF1DXiY3iKw.jpg
Views:	1
Size:	38,7 KB
ID:	703883Click image for larger version

Name:	LklNAjTQR%qlkDD0LLDsCw.jpg
Views:	1
Size:	44,5 KB
ID:	703882Click image for larger version

Name:	jRnYYopDQ62GMlQ+slYgPQ.jpg
Views:	1
Size:	62,3 KB
ID:	703881

  • #2
    Det är en virknål, eller för att vara mer exakt ett virkskaft. Den bör ha en liten chuck i framänden, och om du tar tag ungefär mitt på metalldelen och vrider lite så stängs eller öppnas den, så att man kan fästa/lossa en liten virknål av metalltråd (virknålen är ungefär lika stor som ett blyertsstift till en stiftpenna, men med en liten krok i ena änden). Prova även att vrida försiktigt på knoppen i bakre änden - den är antagligen ett lock, för att förvara extranålar inuti skaftet. Fler virkskaft finns i denna tråd.

    Materialet i skaften har diskuterats någon gång, vad jag förstod brukar det vara ben snarare än elfenben.

    Edit: åldern på såna här virkskaft är nog nånstans från 1860-1870 och ca 50 år framåt. Jag tror att många gjordes i England.
    Last edited by Anna-Carin; 2022-12-07, 20:58.

    Comment


    • #3
      Tack så jättemycket Anna Carin. Nu när jag kollar på den gamla länken är det ju självklart. Nu har jag pillat isär metalldelen. Bakre ändan får jag inte isär och jag törs inte ta i jättemycket. Tack igen

      Comment

      Working...
      X