Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Bertil någonting. Pinade träd, olja på masonit - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bertil någonting. Pinade träd, olja på masonit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Bertil någonting. Pinade träd, olja på masonit

    Hyser viss hatkärlek till denna fuling. Har alltid tyckt den är ful fast både morfar och mamma tyckte om den. Nu när jag ska till att rensa bort den finner jag till min förvåning att jag har svårt att skiljas från den.

    Om jag kunde få reda på lite om konstnären tror jag det skulle vara enklare men signaturen är till hälften dold av ramen. Det enda jag kan tyda är förnamnet Bertil. Mamma dog för tio år sedan och jag har fortfarande inte kunnat bestämma mig för vad jag ska göra med den...

    Jag hoppas jag kan få några ledtrådar här eftersom jag är på väg att förtvivla.
    Click image for larger version

Name:	20221205_194007.jpg
Views:	1
Size:	117,8 KB
ID:	703873
    Click image for larger version

Name:	20221205_194258.jpg
Views:	1
Size:	50,0 KB
ID:	703874
    Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

  • #2
    Bertil Lundgren, tycker jag att det står. Om det är denne, så har han främst ägnat sig åt porslin:


    Här är ett par konstverk, stora L är annorlunda än på din målning men lilla d har samma karakteristiska form; din kanske är ett ungdomsverk innan signaturen fått sin slutgiltiga utformning?

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Anna-Carin Visa inlägg
      ... stora L är annorlunda än på din målning men lilla d har samma karakteristiska form; din kanske är ett ungdomsverk innan signaturen fått sin slutgiltiga utformning? ...
      Att stora L hade en äldre utformning var det första som slog mig när jag tittade närmare på signaturen, jag har sett den utformningen i många kyrkböcker. Med tanke på hans ålder verkar din tanke om ungdomsverk mycket logisk.
      Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

      Comment


      • #4
        Hej Bizan!

        För min del tror jag att det är samma Bertil Lundgren, som har målat denna tavla:
        Oljemålning, B Lundgren, 1945, Stilleben, 45x39. Bertil Lundgren, svensk skulptör och keramiker född 1934.. Såldes på auktion.

        Keramikern Bertil Lundgren föddes 1934 och denna, såld av Metropol, är målad 1945 - det är nog inte rimligt att anta att den är målad av en elvaåring. (Jag tror alltså att Metropol tog fel, det rör sig om en annan Bertil Lundgren - okänd).
        Konstnären Bertil Lundgren (1910 - 1983) skulle det kunna vara, men jag vet inte om han målat i olja och hittar inga av hans verk.
        Det bör vara ganska enkelt att trycka upp målningen lite i ramen och då finns troligen en datering också, till höger om signeringen. Tidigt 40-tal bör utesluta keramikern Bertil Lundgren. Men det visar förstås inte vilken Bertil Lundgren det är.

        Mvh, Eskil

        Comment

        Working...
        X