Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pennor av silver?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Pennor av silver?

    Click image for larger version

Name:	YFvZ+BaqT0u24ozog61Pdg.jpg
Views:	1
Size:	50,3 KB
ID:	703820Click image for larger version

Name:	0WYpisJ1T86Ryru5WPpHoQ.jpg
Views:	1
Size:	70,4 KB
ID:	703819Nu har jag rotat i arvegodset igen. Kan någon hjälpa mig? 1. Hur ska jag ta hand om dem? Är det läge för silverputs eller förstör jag någon patina då? 2. Tror ni de är tillverkade av silver? Den kantiga ser ju misstänkt missfärgad ut. Den är märkt Caran d'ache, Schweiz och det verkar vara ett känt märke. Den runda är märkt Ceria och den verkar mindre påverkad av åldern. Rostfritt?
    Den kantiga är märkt AB Bofors. Båda ligger i ett "snobbigt" läderfodral så jag antar att någon tyckt att de är riktigt coola. Kan någon komma med goda idéer och tankar?

  • #2
    Jag provade att googla sterling silver Caran d'ache och fick en hel del träffar så du kan ju göra sammalunda och se om du hittar din penna bland dem. Kikade på ett pennsamlarforum där det diskuterades patina, någon konstaterade att säljare brukar ha putsat upp dem, och inställningen till patina och putsning verkade väldigt avslappnad. Inte främsta branschen för ruinromantiker, direkt.

    Ett tips, om du bestämmer dig för att putsa, är att använda putsduk. Flytande putsmedel skulle lätt lämna rester kvar i alla fördjupningar. Jag har ingen köpt putsduk men har provat att fukta en mjuk trasa med lite Häxan och låta den torka, sen gick det fint att putsa på den här typen av ytor utan att det blev rester kvar.

    Comment


    • #3
      Tack Anna-Carin. Jag provade att googla som du och hittade liknande pennor. Det verkar som att Caran d'ache varit flitiga med att sälja försilvrade pennor. Populära verkar de i alla fall Jag tittade närmare på den andra pennan med ett förstoringsglas och hittade .925 så den är nog "bättre".
      Jag TROR att jag har en putsduk någonstans. Jag får leta. Tack igen.

      Comment

      Working...
      X