Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fötter på Karl Johans-skrin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fötter på Karl Johans-skrin

    Jag har ett litet skrin, ca 17x11x9 cm, mahognyfanerat och med små kulfötter. Insidan verkar ursprungligen ha varit klädd med marmorerat papper, med ljust mönster på svart bakgrund.

    Click image for larger version

Name:	skrin.jpg
Views:	1
Size:	55,7 KB
ID:	703816

    Click image for larger version

Name:	skrin_insida.jpg
Views:	1
Size:	119,5 KB
ID:	703817

    Idag fick jag se det här, aningen större, skrinet:


    Samma modell, också mahognyfaner, samma typ av papper inuti, och små kulfötter precis som mitt - men fötterna är av ben.

    Fötterna på mitt skrin har målats efter att de satts fast, och nu börjar jag undra om de också är av ben.

    Click image for larger version

Name:	skrin_fot.jpg
Views:	1
Size:	54,3 KB
ID:	703818

    Vad tror ni, är de av ben? Jag undrar också om ben missfärgas lätt; om de bör vara ljusa och fina under målarfärgen skulle jag eventuellt fundera på att ta bort den, men annars ska jag nog hellre låta dem vara svarta.

  • #2
    Jag törs inte säga utifrån fotot. Kanske en bättre bild? Jag skulle nog hursomhelst nog inte ta bort färgen. Jag undrar om inte fötterna varit svarta från början. Visst är det ofta att man använder ljust ben som kontrast mot mörk mahogny, eller svärtat trä som kontrast mot björk, men jag har nog tidigare sett svärtade detaljer som kontrast mot mahogny, liksom ofta ben mot björk, så jag kan nog tänka mig att de varit svarta från början.

    Comment


    • #3
      Det är svårt att fotografera svart, tyvärr lyckas jag inte åstadkomma någon bättre bild. Jag såg inga som helst spår av ådring genom färgen, inte ens undertill där fötterna är lite nötta, och det bidrog till att jag började fundera över materialet - särskilt i kombination med att de målats efter att de limmats fast (dvs kanske långt senare). Men kanske gjorde snickaren så för att det var enklast.

      I släkten finns det en stram Karl Johan-soffa i mahogny, med svarta pelare framtill, så från början tyckte jag det var självklart att fötterna på mitt skrin var svarta, och blev förvånad över att se ben-fötter på skrinet jag länkade till.

      Jag kommer att låta dem behålla sin färg. Om du hade tyckt att det vore högst osannolikt att de varit svarta från början, hade jag fått fundera på hur jag skulle göra.

      Comment

      Working...
      X