Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stol

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Stol

    Jag passade på att köpa en stol också, egentligen har jag väl väl mycket, men som man oftast numera oftast bara ser tråkigt krafs och den dessutom bara kostade 80:- hade jag svårt att låta bli den. Tyckte den hade en lite spännande blandning mellan äldre stildrag som ramslåarna och lite modernare som dekorationen på sargen och ryggbrickan, efter lite jämförelser ser jag att formerna är ganska "degenererade".Click image for larger version

Name:	20221117_101737.jpg
Views:	1
Size:	58,4 KB
ID:	703805


    När jag tittade efter liknade hittade jag den här https://smagarde.nu/produkt/barockstol/, som ju är intressant för den visar vad man gissningsvis inspirerats av, även om resultatet blev betydligt enklare. Jag vet inte om jag skall tro att den är mitten av 1700-talet? Har svårt att tro att den är särskilt mycket senare. Den har en brännstämpel LLS under, men det kan ju likaväl vara en ägare som någon tillverkare.
    Last edited by FBQ; 2022-11-17, 11:30.

  • #2
    Det var då bondrokoko i kvadrat! Att din stol även har dekor under sargen, måtte väl vara ovanligt.

    Några stolar på Digitalt Museum, som har viss likhet med din stol:
    Rödmålad allmogestol märkt 1784
    En annan rödmålad allmogestol, "ca 1800"
    Gråmålad högreståndsstol med ovanligt jämnbred ryggbricka, "1700-talets mitt"

    Jag bläddrade i Lars och Ursula Sjöbergs bok "Stolar taburetter & fåtöljer i Sverige från 1600 till 1800", och där finns många stolar som är nästan exakt likadana som stolen du länkade till som inspirationskälla. Ryggbrickorna ser ofta nästan identiska ut. De skriver att på den typen tycks ryggens form vara fullt utvecklad på 1730-40-talen och bibehölls ända in i gustaviansk tid på 1770-80-talen.

    Det jag tänker, är att "degenereringen" nog har skett i flera steg. Någon har sett en modern stol och kopierat dekoren efter minnet, och sen har kopian kopierats, och kanske ett steg till, där ryggbrickan blivit rakare för varje gång. Så därför skulle jag snarare gissa på en bit in på 1700-talets andra hälft (och förebilden kan alltså vara gjord när som helst under en period på uppåt 50 år). Men å andra sidan är det kanske osannolikt att dekoren under sargen skulle överleva flera kopieringssteg, vilket i så fall talar för att den är närmare förebilden i tid.
    Last edited by Anna-Carin; 2022-11-17, 18:47.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Anna-Carin Visa inlägg
      Det var då bondrokoko i kvadrat! Att din stol även har dekor under sargen, måtte väl vara ovanligt.

      Några stolar på Digitalt Museum, som har viss likhet med din stol:
      Rödmålad allmogestol märkt 1784
      En annan rödmålad allmogestol, "ca 1800"
      Gråmålad högreståndsstol med ovanligt jämnbred ryggbricka, "1700-talets mitt"

      Jag bläddrade i Lars och Ursula Sjöbergs bok "Stolar taburetter & fåtöljer i Sverige från 1600 till 1800", och där finns många stolar som är nästan exakt likadana som stolen du länkade till som inspirationskälla. Ryggbrickorna ser ofta nästan identiska ut. De skriver att på den typen tycks ryggens form vara fullt utvecklad på 1730-40-talen och bibehölls ända in i gustaviansk tid på 1770-80-talen.

      Det jag tänker, är att "degenereringen" nog har skett i flera steg. Någon har sett en modern stol och kopierat dekoren efter minnet, och sen har kopian kopierats, och kanske ett steg till, där ryggbrickan blivit rakare för varje gång. Så därför skulle jag snarare gissa på en bit in på 1700-talets andra hälft (och förebilden kan alltså vara gjord när som helst under en period på uppåt 50 år). Men å andra sidan är det kanske osannolikt att dekoren under sargen skulle överleva flera kopieringssteg, vilket i så fall talar för att den är närmare förebilden i tid.
      Du kan nog ha rätt i att den kan vara lite yngre. Allmogestolen från runt 1800, den mittersta du länkar verkar ju dock ha lite sengustavianskt inblandat också, och därtill H-kryss i stället för ramslåar. Min tanke var väl också att som den är ek borde den alla fall då den tillverkades ha setts som ganska exklusiv, det är ju orsaken till att den aldrig varit målad. Men den kan nog vara gjord snarare runt 1775 och möjligen även senare.

      Sedan ju frågan om den går att lokalisera närmare. Jag hittade den ju i Sörmland men den behöver ju inte komma härifrån. Rimligen är den ju alla fall söder om ekgränsen. Och även i gränstrakterna för ekens utbredning som i Norduppland har jag nästan aldrig sett allmogemöbler i ek. På Gotland fanns dock en del. Kronan hade ju egentligen monopol på att få hugga ek, men dels har det säkert fuskats en del, dels vet jag också att det gavs tillstånd att tas ned ekar som var odugliga som skeppsvirke.

      Comment

      Working...
      X