Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med lopptorgsskeden?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Hjälp med lopptorgsskeden?

    Hej, hälsningar från Finland!

    Jag bor i Villmanstrand vid den ryska gränsen. Hittade en sked på lopptorget idag. Jag tror att den är stämplad med kattfoten, men den andra stämpeln (?) är rätt trasig, den får jag inte reda på. Skeden har också ett par ingraveringar: Något som liknar en pil vid halva skaftet, och 2-3 bokstäver (?) upptill.

    Skeden är formgiven i ganska tidlös stil, men jag tror att den kunde vara ganska gammal. Villmanstrand hörde till Sverige till året 1743, kunde skeden vara så gammal? Jag vet inte om skeden är silver, men jag vet att 13 lot var en populär silverhalt. Kunde bokstäverna upptill säga AG L13?

    Skeden är cirka 14 centimeter lång och väger ungefär 23 gram.

    Tacksam för all information och teorier som ni kan ge mig!

    -Sampo

    Click image for larger version

Name:	1-sked.jpg
Views:	1
Size:	58,3 KB
ID:	703798Click image for larger version

Name:	2-sked.jpg
Views:	1
Size:	52,9 KB
ID:	703799Click image for larger version

Name:	3-stampel.jpg
Views:	1
Size:	120,2 KB
ID:	703800Click image for larger version

Name:	4-pil.jpg
Views:	1
Size:	111,2 KB
ID:	703801Click image for larger version

Name:	5-gravyr.jpg
Views:	1
Size:	110,8 KB
ID:	703802
    Last edited by Sampo; 2022-11-14, 21:33.

  • #2
    Efter lite forskning...

    Jag tror att den trasiga "stämpeln" inte är stämpel alls, utan spår av provtagning med gravyrstickel.

    Har någon insyn på pilen eller texten? En liknande pil kan ses på en sked i auktionen här:
    SKEDAR, 2 st, silver, Bengt Collin, Uppsala(verksam 1699-1755), samt Niclas Warneck, Karlstad 1742,(verksam1727-1780), en sked med spår av förgyllning


    Enligt vad jag har läst togs kattfoten ibruk 1754. Kunde den ha använts tidigare? Eller är skeden kanske en rysk förfalskning, stämpeln ser ju inte så bra ut...

    Comment


    • #3
      Hej och välkommen till forumet!

      Den inristade pilen tror jag snarare är ett ankare (symbolen för hopp), men jag vet inte varför någon kan ha velat rista in den.

      Jag hoppas att Qrt.S snart tittar in och ser din tråd, för han är nog den som bäst kan besvara dina frågor!

      Comment


      • #4
        Joodå Anna-Carin jag har sett frågan, men kan inte säga så mycket om skeden. Om man ser på utseendet och fattningen mellan blad och skaft, så verkar den vara ganska gammal. Sannolikt finsktillverkad, men???

        Vad "stämpeln" föreställer kan man gott fråga sig (jag har ingen aning). Staden Willmanstrand har använt två stadsstämplar, den äldsta kända har ett W i en sköld. En annan stämpel är den halvnakna mannen med klubba (Stadens namn Willmanstrand har även tolkats som "vild mans strand". De vilda männen var då lapparna som i förr var bosatta runt sjön Saimen, alltså "vilda män". På finska heter ju staden Lappeenranta, som också litt fritt översatt anses betyda "lapparnas strand" ) Med mycket fantasi kan man se fyra torn i "stämpeln". Det skulle då kunna vara Uleåborg, men inte blir man klokare av det....tyvärr.

        OM skeden är gammal, så skulle det förklara kattfoten, före 1810, men resten ser rätt så mystiskt ut. Graveringen är sannolikt kyrilliska bokstäver, dvs. АОЛ (Latin AOL)? Nummret 13 kan betyda halten 13 lod, men en gravering är ingen haltstämpel (aldrig varit). Pilen kan vara ett bomärke, men i så fall ett okänt sådant.

        Nu förstår du varför jag inte svarat, för mera har jag inte att komma med. Knappast blev någon klokare av detta :-))))

        Comment


        • #5
          Jag sade att jag är tacksam för alla teorier Och är kanske på ett sätt nöjd att jag inte har missat något självklart.

          Här vid den ryska gränsen har det kanske inte alltid varit så noga med olika stadgan, eller de har inte nått oss eller tagits ibruk väldigt snabbt. En balansering mellan olika kulturer (och riken) har inte gjort saken lättare. Så en "grovare" implementering av olika teman är inte oerhört... Visst väntar man ju sig att (om en sked vore silver) skulle den ha flera stämplar.

          Det är sant att graveringarna ser väldigt självgjorda ut. Detsamma är sant för den andra skeden som jag länkade till ovan. Dåligt handgjorda graveringar ger mig en tanke om skedar kunde ha delats ut av militären, och officerarna märkt sina skedar själv med en "pil" och sina initialer... Då kunde 13 kanske också stå för en truppenhet? Eller kanske har pilen menat krigsbyte. Men nu spekulerar jag redan vilt.
          Last edited by Sampo; 2022-11-16, 11:32.

          Comment


          • #6
            Nåjo, så är det och visst skall man spekulera. Det kan slå rätt, men också fel. Du har rätt i att i äldre tider stämplade man ibland "lite hursomhelst" och speciellt i periferin. Willmanstrand ligger i dåvarande "östra provinsens" östra ända (i periferin). En sak protesterar dock jag emot. Den, att den andra otydliga stämpeln skulle vara spåret av en gravyrstickel stämmer inte. Provet man tog med stickeln gjorde ett sick-sack spår, det kallas för åldermansrankan. Så ser det inte alls ut här. Det kan vara en otydlig stämpel men likaväl en tillverkningsskada eller vete fåglarna vad. Till din fråga om kattfoten. Äldre än 1754 kan skeden inte heller vara, men nog så nyare. Skaftets fäste i bladet ser aningen "mystiskt " ut, men igen...vete fåglarna...Beträffande gravyren, så kan den vara gjord närsomhelst av vemsom helst och betyda vadsomhelst.

            Ännu beträffande stämplingen, så bör konstateras att Willmanstrand låg/ligger inom det område i "Gamla Finland", som Sverige förlorade till Ryssland 1743, vilket gör saken ännu mera komplicerad, nämligen kattfoten infördes, som redan nämnts, först 1754. Det gör att skeden knappast kan vara gjord i Willmanstrand, som ju var ryskt territorium. Jag vågar påstå, att skeden inte är gjord i Willmanstrand, men var, är en annan fråga (kanske ändå i Uleåborg) eller tom. en förfalskning, som du även antog, men, men.......?????.

            Om någon vill veta mera om "Gamla Finland", så slå upp det. Det finns mycket info om den saken, men det hör inte hit.

            Comment


            • #7
              Utifrån formen går ju att säga en del, nämligen långt spetsigt blad, och ett långt spetsigt skaft, en utformning som kom på modet runt år 1800. Lite "bonniga" skedar kan se ut så alla fall fram till runt 1850. Jag tycker nog att ganska typisk ut.

              1800-talet är ju också den tid som kaffe slår igenom och kaffeskedar börjar bli vanliga - den här är väl snarare teskedsstorlek men de användes ju oftast som kaffeskedar.

              Min gissning är att skeden är riktig. Sedan är ju frågan om den någonsin varit fullstämplad. Kattfoten och någon annan stämpel syns. Har den inte haft fler är nog mästarstämpel troligast. Men det kan vara stadsstämpel och en mästarstämpel har försvunnit. Skeden ser ut att vara rejält nött.
              Last edited by FBQ; 2022-11-17, 10:44.

              Comment

              Working...
              X