Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äggkopp i tenn från sekelskiftet - annorlunda?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Äggkopp i tenn från sekelskiftet - annorlunda?

    Jag har en äggkopp i tenn, som jag fått av min farmor. Enligt en expert (till viss del) som tittat på den, är den från sekelskiftet och ej gjord i sverige. Något mer kunde han inte säga.
    Äggkoppen är i form av en liten pojke, som sitter på knä, den är mycket vacker.
    Är det någon som kan berätta mer?

  • #2
    Det är ju svårt att säga något utan att ha sett den. Skulle du vilja posta bild på den, och en detaljbild på stämpeln? Jag har ett par böcker om utländskt tenn, om jag möjligen kan hitta något där, annat än det du redan fått veta av experten.

    Comment


    • #3
      Jag har inte möjlighet att ta en bild på den nu, då jag ej är hemma. Stilen liknar dock denna skål, men jag vet ej om det hjälper så mycket.
      Ska bifoga bild så snart jag åter är hemma.
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Här är en bild på hur äggkoppen ser ut.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Hej!

          Det är tenn från Danmark. Det nedre tecknet med Tors hammare är en symbol för danskt handarbete, "Landforeningen Dansk Arbejde".
          Det ska nog stå MTB under ordet Tin. Vad MTB står för vet jag inte. Så här ser stämpeln ut:

          Click image for larger version

Name:	retrocrafts_tennburk_med_lock_blomknopp_nipperask_tin_mtb_dta_idetalj_stampel_170569 (2).jpg
Views:	1
Size:	62,7 KB
ID:	576858

          Mvh, Eskil
          Last edited by Eskil; 2022-11-07, 09:45.

          Comment


          • #6
            Tack för info

            Comment

            Working...
            X