Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Sked - Silver? Tydning av stämplar - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sked - Silver? Tydning av stämplar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Sked - Silver? Tydning av stämplar

    Denna sked är 23.5 cm lång. Vet ej om det kan vara silver. Vad säger formen om ålder? Kan någon tyda stämplarna. Är den utländsk?Click image for larger version

Name:	Sked RK Karlstad 2022 c.jpg
Views:	1
Size:	87,1 KB
ID:	703675 Click image for larger version

Name:	Sked RK Karlstad 2022 a.jpg
Views:	1
Size:	40,5 KB
ID:	703676 Click image for larger version

Name:	Sked RK Karlstad 2022 b.jpg
Views:	1
Size:	39,7 KB
ID:	703677

  • #2
    Den högra stämpeln tolkar jag som EP, dvs Electro Plated. De övriga ser ut som engelska fantasistämplar.
    Så mitt förslag blir: engelskt "nysilver" från 1800-talet.

    Comment


    • #3
      Bästa Fahlis, ditt förslag är aningen ohållbart för du kan omöjligen veta från bara en bild om skeden är "nysilver", för såsom här upprepade gånger, bl.a jag påpekat är nysilver en legering av koppar nickel och zink. MEN!, att säga att skeden är försilvrad skulle vara mera korrekt. Vad basmetallen är, är svårt att säga, men den KAN vara nysilver men också mässing eller koppar... (skeden är engelsk). Att skeden är elektrolytiskt försilvrad (EP ElectroPlated) är mycket sannolikt eftersom stämplarna är engelska. Tyvärr hittar jag ingen lämplig tillverkare, dylika engelska stämplar på mer eller mindre "värdelösa" metaller eller legeringar har ingen standard och är väldigt dåligt registrerade om ens det.

      Jo, jag vet att gemene man i Sverige vill kalla allt, som är (elektrolytiskt) försilvrat för "nysilver", men det är inkorrekt och missvisande.

      Comment


      • #4
        Om ett föremål är stämplat NS, ALP eller Alpacca så är det nysilver? Men om det däremot är stämplat Silverplated, EPNS, EP, så är det försilvrat? Vilka övriga europeiska stämplar finns det som visar på om ett föremål är av nysilver eller försilvrat?

        Om det inte finns stämplar som talar om vad det är, finns det då något sätt att ta reda på om föremålet är av nysilver eller försilvrat?

        Om man testar ett föremål med Probersyra, kan testet då visa om föremålet är av silver eller bara försilvrat på ytan?

        Var kan man köpa Probersyra som är tillförlitlig? Själv köpte jag ett testkit på nätet och började testa några saker som jag funderat över, ingen av dem gav något utslag på att vara silver.

        Då testade jag ett par saker med svenska silverstämplar för att kolla, men inte heller där fick jag något utslag på att de var av silver, så testet var tydligen helt värdelöst.
        Last edited by e_v_a; 2022-10-16, 15:07.

        Comment


        • #5
          @e_v_a

          Läs nu pånytt vad jag skrev. Nysilver är en metalllegering som ofta är elektrolytiskt försilvrad (inte alltid). Alpacka är en annan, men mycket liknade legering som nysilver. I praktiken är skillnaden obetydlig. Om du inte vet vad en legering är, så är det kombination av olika mer eller mindre "värdelösa" metaller t. ex. koppar, nickel och zink. Denna legering heter nysilver. Den innehåller inte en droppe silver fast den har en silverliknade glans/färg. Stämpalr på föremål i nysilver har ingen standard och kan betyda vadsomhelst....tyvärr.

          EPNS betyder iaf ElectroPlated NickelSilver, alltså en elektrolytiskt försilvrad nysilverlegering. EP betyder ElectroPlated alltså elektrolytiskt försilvrat förutom nysilver även koppar och mässing kan användas.

          En syratest är inte helt tillförlitlig om den inte utförs av yrkesman. Om den utförs utan yrkeskunskap, ger den lätt ett svar att föremålet är 100%, silver, vilket bör tydas så, att föremålet är försilvrat. Den elektrolytiskt anbringade ca. 1/1000, 2/1000mm tjocka (läs tunna) silverytan är alltid 100% silver, vilket ett silverföremål inte är, eftersom rent silver måste legeras för att silverföremålen kan bearbetas och skall bibehålla sin form. Rent silver finner man egentligen bara i tackor och inte ens de är alltid 100% silver utan oftast 999/1000 (promille).

          Hela idén med försilvring uppfanns/uppstod på 1800-talet, för silverföremål var väldigt dyrbara då. Man började med att försilvra mässing och även koppar (speciellt i England), men problemet blev det, att när den tunntunna elektrolytiskt anbringade silverytan slets ned av bruket syntes undermetallen fult. Då hittade man på, att en nysilverlegeringen hade en silveraktig färg och siltaget syntes inte så illa, som det gjorde på koppar och mässing.

          Det är inget fel på försilvrade föremål, men de har bara ett bruksvärde och skall inte jämföras med föremål i silver.

          Summasummarum om syratesten visar 100% silver är föremålet med stor sannolikhet försilvrat eller testen fel utförd.

          Försilvrade föremål är generellt sett "värdelösa", men det finns vissa sällsynta undantag, men dem skall vi inte behanda nu. Bruksvärdet är det inget fel på.

          Det finns mycket mer att skriva om försilvring, nysilver mm., men detta fär räcka för ögonblicket.

          Comment


          • #6
            Tack för ditt svar, jag vet att du har mycket kunskaper inom det här området, men det väcker ytterligare frågor kring om vad som skiljer nysilver och försilvrade föremål åt vid en ytlig besiktning, då jag tolkar ditt svar som att det kan vara både ock.

            Men det är egentligen inte så intressant, mitt fokus ligger mer på att kunna konstatera vad som är silver eller inte. De här testerna med Probersyra, som säljs på nätet, då menar du att de inte är tillförlitliga för någon som inte har yrkeskunskaper?

            Men vad är det som är så svårt, så att man som privatperson inte ska kunna skrapa silvret på en probersten och sedan stryka probersyra över ytan för att se om syran får en klarröd färg? Vad är det för kunskaper som behövs utöver det?

            Sterlingsilver, S925, består av 92,5 procent silver, resten är koppar eller zink. Sterlingsilvret används idag så gott som uteslutande i smycken.
            Last edited by e_v_a; 2022-10-17, 13:37.

            Comment


            • #7
              Jag skall försöka svara kort, men vill påpeka att silverstämplar inte är en veteskaplig fråga utan en "hobby".

              So wie so, Att skilja silver från "inte silver" t.ex från försilvrat är synnerligen enkelt. Silver är i princip alltid stämplat med officiella stämplar medan försilvrat kan stämplas hursomhelst. Det finns inga varken nationella eller internationella bestämmelser eller ens regler för försilvrat. Ostämplat silver (närmast i Sverige) är oftast endast sk. allmogesilver. Lär dig hur en officiell (t.ex. svensk) silverstämpel ser ut och om inte stämpeln på det föremål du undersöker stämmer med den lagstadgade stämpeln, är föremålet inte silver. Så enkel är den saken. Det finns mycket litteratur om silverstämpling. Vi tar ett lätt exempel t.ex svenskt silver. På svenskt silver skall du i princip allid hitta en trekronorstämpeln, den även kallade sk."kattfoten". Finns den inte, så dra öronen åt dig och lämna föremålet oberoende vad en eventuell försäljare börjar svamla. SILVER ÄR OFFICIELLT STÄMPLAT ävenom det finns vissa mera sällsynta undantag.

              Att en test med probersyra är otillförlitlig är om den utförs av lekman beror på det, att man oftast skrapar för "tunnt" och syran ger då utslaget att det är silver. Detta "fel" sker relativt lätt med ett försilvrat föremål. Kanske det är orsak att dessutom påpeka, att vill du skrapa på ett eventuellt fint antik föremål kan du ju fråga dig själv. Men, varför skulle du skrapa? Om du vet hur de officiella silverstämplarna ser ut behöver du inte skrapa för stämpeln berättar dig vad du vill veta. Lär dig om inte andra länders så åtminstone hur svenska officiella silverstämplar ser ut!

              Jag har ett otal gånger gjort personer besvikna med att måsta säga: Detta är inte silver oavsett, att syran visar rött. Stämplarna visar helt annat och det är det som gäller, inte den röda färgen.

              Summa summarum, lär dig hur silver stämplas nationellt och även internationellt, så behöver du ingenting annat. Silverstämplar är 99, 999% tillförlitliga förutom på mycket gamla föremål, men hur ofta stupar du på föremål från t.ex. 16- 1700 talet? Dock finns det även falskstämplat silver, inte mycket, men det är en annan historia.

              Skaffa dig litteratur om silverstämplar för de långa mörka vinterdagarna vi har att vänta. Massor finns även på internet, t.ex här:
              The most comprehensive internet resource for research of Silver Marks, Hallmarks & Makers' Marks found on antique and vintage silver and silverplate.
              Last edited by Qrt.S; 2022-10-17, 14:28.

              Comment

              Working...
              X