Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med tennstämplar? Antik tennbägare. [ID: Johan Petter De Flon, Växjö]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Hjälp med tennstämplar? Antik tennbägare. [ID: Johan Petter De Flon, Växjö]

    Hej. Har köpt denna tennvas på loppis och undrar om det utifrån bilderna och vad som går att uttyda av stämplarna går att åldersbestämma vasen någorlunda? Var den är tillverkad är också av intresse (samt mästare).

    Den statliga kontrollstämpeln som är tre kronor i en fyrkantig sköld infördes 1754, och år 1913 upphörde den statliga kontrollen har jag kunnat läsa mig till.

    Stämpeln som är längst till vänster i bilderna ser ut att avbilda en kvinnofigur (ett stadsvapen?) sen på de stämplarna som omger kontrollstämpeln ser det ut att stå LPDE FPDE och sista stämpeln är ett U?

    Click image for larger version

Name:	image6.jpg
Views:	1
Size:	55,4 KB
ID:	703641Click image for larger version

Name:	image3.jpg
Views:	1
Size:	62,5 KB
ID:	703640Click image for larger version

Name:	image4.jpg
Views:	1
Size:	41,2 KB
ID:	703639Click image for larger version

Name:	image5.jpg
Views:	1
Size:	38,0 KB
ID:	703638Click image for larger version

Name:	image10.jpg
Views:	1
Size:	65,0 KB
ID:	703634Click image for larger version

Name:	image11.jpg
Views:	1
Size:	67,1 KB
ID:	703635Click image for larger version

Name:	image9.jpg
Views:	1
Size:	65,0 KB
ID:	703636Click image for larger version

Name:	image8.jpg
Views:	1
Size:	70,9 KB
ID:	703637

    Tacksam för hjälp.

  • #2
    Vad trevligt, tennbägare har vi inte sett så ofta!

    Jag är en liten smula fundersam över stämplarna; kontrollstämpeln känns väldigt osliten jämfört med de övriga. Så jag är inte hundra på att allt är original; det skulle kunna vara någon som har förbättrat den en gång i tiden. Men till loppispris hade jag inte tvekat att köpa den.

    På mästarstämplarna till höger och vänster om kontrollstämpeln bör det stå IPDF, och på stadsstämpeln ovanför kontrollstämpeln ett krönt W för Växjö. Tenngjutaren var Johan Petter De Flon, verksam 1774-1795. Årsstämpeln U står för 1778.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Anna-Carin Visa inlägg
      Vad trevligt, tennbägare har vi inte sett så ofta!

      Jag är en liten smula fundersam över stämplarna; kontrollstämpeln känns väldigt osliten jämfört med de övriga. Så jag är inte hundra på att allt är original; det skulle kunna vara någon som har förbättrat den en gång i tiden. Men till loppispris hade jag inte tvekat att köpa den.

      På mästarstämplarna till höger och vänster om kontrollstämpeln bör det stå IPDF, och på stadsstämpeln ovanför kontrollstämpeln ett krönt W för Växjö. Tenngjutaren var Johan Petter De Flon, verksam 1774-1795. Årsstämpeln U står för 1778.
      Tusen tack för ett så utförligt och snabbt svar! Fantastiskt att kunna få reda på vem som tillverkat bägaren, trots dess ålder!

      Comment

      Working...
      X