Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammal tårtspade silver? med många stämplar möjligen England?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Gammal tårtspade silver? med många stämplar möjligen England?

    Hej alla! Jag ärvde för många år sedan en stilig gammal tårtspade, ca 30 cm lång, som jag misstänker kommer från England. Det vore logiskt med tanke på proveniensen, men kan vara fel. Norge är också möjligt. Annat vore en överraskning. Jag vet inte om det är silver eller nysilver, men lutar åt silver. Annars hade det väl stått EP (electro plated)? Om den är engelsk alltså...
    Jag skulle bli glad om någon kunnig kan identifiera stämplarna och hjälpa mig med dess ursprung.
    Tack på förhand!
    Bifogade filer

  • #2
    Att det skulle vara en tårtspade är osannolikt. Om bladet är lätt kupigt, är det ett serveringsbestick för fisk. Hur skulle du skära en kakbit från en kaka med ett kupigt blad/bett? Ytterligare, silver är det under inga omständigheter, men försilvrat kan det dock vara och från England. Stämplar på engelska försilvrade föremål försöker likna engelska silverstämplar och därmed förvirra okunniga köpare. Dessvärre finns det ingen standard för hur försilvrade förmål skall stämplas, så att hitta tillverkaren kan visa sig svårt.

    Comment


    • #3
      Tack

      Tack, Qrt.S, för ditt svar! När du säger det så verkar serveringsbestick vara rimligt. Passar oss bra som äter mycket fisk

      Comment

      Working...
      X