Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Eldsläckare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Eldsläckare

    Passade på att ta ett kort på min eldsläckare typ 1 Trygg-produkt Örebro anno 1938 när jag nu håller på att skapa lite ordning i samlingen som jag har på gården där jag har mer plats för större artefakter. I stan har jag endast merparten av min porslinssamling. Någon som har en liknande? (Och nej, jag säljer inget. Jag är en samlare och det här är ett samlarforum. Till er som vill köpa saker; prova tradera eller blocket).Click image for larger version

Name:	20220802_115516.jpg
Views:	1
Size:	149,4 KB
ID:	703544

  • #2
    Click image for larger version

Name:	NFYy3zszS4WFqNJ6NnF5rQ.jpg
Views:	1
Size:	74,8 KB
ID:	576601Click image for larger version

Name:	8IsYUGffRWe9yUUWkPMTHQ.jpg
Views:	1
Size:	59,4 KB
ID:	576602Gaupe - om detta vore en skönhetstävling så vinner du. Snygg släckare. Jag har en gammal eldsläckare i ett förråd som är yngre men inte helt färsk. Jag provade att öppna kranen på den för några år sedan och ut kom massor av kolsyra. Den fungerar trots att den senaste servicen utfördes i april 1964. Jag har moderna släckare men räknar med att denna ska kunna vara en reserv om det blir en eldsvåda framöver.

    Comment


    • #3
      du har en fin släckare du med, kontrollkort och allt. rimligtvis så borde det finnas en del äldre släckare i omlopp för de flesta har väl förhoppningsvis aldrig använts

      Comment


      • #4
        På tal om det... För något år sedan hittade jag en glasampull i ett uthus. I den finns en genomskinlig vätska. Jag blev lite skärrad och gissade på sprängmedel. Det har visst andra också blivit för när jag googlade hittade jag nyhetsartiklar om stängda återvinningsstationer i väntan på nationella bombskyddet. Slutsatsen var i alla fall att det var en startimpulsampull till antika eldsläckare. Ganska ofarlig men läskig att se. Jag har inte kommit mig för att sopsortera den ännu så om någon vill ha den kostar den gratis. Skickas INTE!

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av pingis Visa inlägg
          På tal om det... För något år sedan hittade jag en glasampull i ett uthus. I den finns en genomskinlig vätska. Jag blev lite skärrad och gissade på sprängmedel. Det har visst andra också blivit för när jag googlade hittade jag nyhetsartiklar om stängda återvinningsstationer i väntan på nationella bombskyddet. Slutsatsen var i alla fall att det var en startimpulsampull till antika eldsläckare. Ganska ofarlig men läskig att se. Jag har inte kommit mig för att sopsortera den ännu så om någon vill ha den kostar den gratis. Skickas INTE!
          De där glasampullerna brukar/brukade väl innehålla svavelsyra, som vid krossningen reagerade med bikarbonaten i släckarens vatten och sålunda bildade drivgasen.

          Comment


          • #6
            ja i gamla uthus på landsbygden kan det dyka upp lite vad som helst, stubintråd, tändhattar, gammal ammunition och flaskor
            och burkar utan etiketter med mystiskt innehåll. jag var iväg med en låda full med dylika burkar och flaskor (utan samlarvärde) till återvinningsstationen och fick veta att för att klura ut vad det är så är återvinningspersonalens första steg att lukta på det... tur att det finns brandsläckare. en bra uppfinning.

            Comment

            Working...
            X