Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tyda stämpel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Tyda stämpel

    Hej !

    Jag undrar om någon skulle kunna hjälpa mig att tyda stämpeln på bifogad bild. Det handlar om en halskedja som jag tror är silver. Stämpeln är troligen inte från Sverige. Silverstämpel typ 925 saknas. Hälsningar Jan
    Bifogade filer

  • #2
    Min teori är att din halskedja är tillverkad i Egypten eftersom jag tycker mig se en lotusblomma (längst till vänster) som i sådana fall innebär att den blivit kontrollerad i Keneh. Stämpeln i mitten tyder jag som 14, vilket skulle innebära 14k (585/1000) vitguld. Stämpeln längst till höger tyder jag till ett V för åren 1921-1920, som de skriver på arabiska.
    Last edited by Platinum; 2023-03-24, 21:36.

    Comment


    • #3
      Tyvär är Egypten teorin lite ohållbar. Efter mycket möda och besvär fick min kompis fram att företaget heter Kрасная пресня (får inte vett i vad det betyder, rött "någonting", sorry). Smycket är gjort 1964 (siffran 4). Det första tecknet är firmalogon. Dent liknar grekiska PI med två små kompakta "trianglar" på var sida. Kan tyvärr inte lägga in en bild för tillfället, bor på vischan. Är inte helt säker på var företaget är beläget, men smycket är som sagt från Sovjet. Du kan tack min ryska kompis för svaret. Jag lyckades inte hitta det.

      Din bild är inte speciellt bra. Visa nästa gång en större och skarpare bild av bara stämplarna.

      Comment

      Working...
      X