Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Slädtäcke!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Slädtäcke!

    Slädtäcke 160 X 115 cm. Grovt (ylle?) tyg. Någon som har något liknande eller kan gissa sig till någon datering? Nordiska museet har en liknande som tillfördes deras samling på 1920-talet. Vore även intressant att veta mer om färgning av den här typen av tyg.Click image for larger version

Name:	20220723_152103.jpg
Views:	1
Size:	111,4 KB
ID:	703467

  • #2
    Har ett någonstans om än i enklare färger.. Ganska vanligt att de blandat in nöthår när de vävt dem. Tyvärr vet jag inte mycket om färgning.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Gaupe Visa inlägg
      Vore även intressant att veta mer om färgning av den här typen av tyg.
      Med färgning, förmodar jag att du menar hur man gjort mönstringen? Täcket är vävt i tuskaft, som är det allra enklaste vävsättet (inslaget går över varannan varptråd, och under varannan; nästa inslag är tvärtom). Varptrådarna sitter glest och inslaget har packats tätt, så att bara inslaget syns (den varianten av tuskaft kallas inslagsrips). Genom att ha inslag i två färger, och byta efter varje inslag, så får man ränder i tygets varpriktning (tvist eller tvistränder kallas det, tydligen). Här har man gjort så tills det bildats en rad små kvadrater, sedan har man bytt färger, och på det viset byggt upp mönstret.

      Ditt täcke verkar vara väldigt tjockt och kraftigt. I museisamlingar verkar det vara vanligare att såna här täcken med tvärgående mönstrade bårder är vävda i tunnare garn och en teknik som kallas bunden rosengång, där man kan bygga upp mer avancerade mönsterbårder. Men då blir resultatet oliksidigt; ditt är lika på båda sidor.

      Ursprungligen färgade man garn med s.k. växtfärger (hämtade från naturen). Under senare delen av 1800-talet övergick man mer och mer till att använda syntetiska färger, tillverkade i fabrik. Men växtfärgning hade även en renässans omkring 1970-talet. Och tidiga syntetfärger kunde vara grälla, men nu används de sedan länge till yllegarner i alla tänkbara nyanser. Jag har sett för lite gamla färgade textilier för att ens våga gissa åldern.
      Last edited by Anna-Carin; 2022-07-31, 14:20.

      Comment


      • #4
        Tack för svar. Tuskaft förstås, det som kallas "plain weave" på engelska. Ja jag funderade över om det fortfarande var växtfärger som gällde under den här tiden (jag gissar på runt 1900). Jag har egentligen ingen kunskap om så här "moderna" textiler - har enbart hållit på med vikingatida snärjvävar. Med tanke på att det fanns fabrikstillverkade syntetiska färger från 1800-talet så användes det säkert för det är ju en längre procedur att färga med växter (och gården täcket kommer ifrån verkade gilla nymodigheter). Jag har för övrigt ett par väldigt gamla burkar med alun och vinsten för betning, jag har länge funderat på att prova växtfärgning själv men aldrig kommit till skott än så länge.

        Comment

        Working...
        X