Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Slaskhandduk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Slaskhandduk

    Textil är kanske inte mitt favoritämne men när jag härförleden hängde upp tvätt var det en handduk som fick mig att reflektera. En "slaskhandduk" där säckhandduk och jutehandduk är ungefär synonymt men här i lyxvariant! Det är handdukar som jag en gång köpt på arbetsterapin på Liahemmet i Ullared för länge sedan. F d Fagereds Sanatorium i östra Halland och på den tiden ett "sjukhem för lättskötta psykiskt sjuka" och som överförts med patienter och en del personal från nedlagda Nikolaihemmet i Halmstad i slutet av 1960-talet.

    Metoden var att i "arbetsterapin" vävde man långa löpare i varierande och olika färger. När väven var klar klippte man ner och givetvis blev det rester av varpen. Några av de personer som vårdades (defektläkta scizofrenca?) fick då i uppdrag att knyta ihop trådändarna och så blev det ny varp. Men med knutor! Och bättre bastuhandukar kan man inte få! De hängen som syddes fast i båda (!) ändar var givetvis också vävda på Liahemmet. De patienter som vävde, knöt och gjorde jobbet fick "flitpengar" men beloppen kommer jag inte ihåg.
    PS Liahemmet lades ner i slutet av 1990-talet och efter många affärer och olika ägare och samband har det säkert ekonomiskt bidragit till att Halland fått sin första stjärna i Guide Michelin ... DS
    Bifogade filer
    Last edited by Lars M; 2022-07-22, 19:42.

  • #2
    Tack för en tänkvärd berättelse. Viktig att berättas.

    Comment

    Working...
    X