Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Mystiskt kopparkärl - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mystiskt kopparkärl

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Mystiskt kopparkärl

    Hej!
    Jag har införskaffat ett kopparkärl med "hällor" på undersidan. Tänkte först att det
    Kanske är militärt? Det är stämplat på en av hällorna "N:6." Sedan är det en krona stämplad oxh under kronan
    Är "F.W." stämplat. Är det någon här som har en aning om vad det kan vara för något?
    Mvh MosenClick image for larger version

Name:	received_592566332483718.jpg
Views:	1
Size:	32,2 KB
ID:	701692Click image for larger version

Name:	received_594339385380306.jpg
Views:	1
Size:	133,0 KB
ID:	701693Click image for larger version

Name:	received_370717505156554.jpg
Views:	1
Size:	75,8 KB
ID:	701694

  • #2
    Min gissning, utan att ha sett något liknande förut, är att "hällorna" är fästen för löstagbara ben, så att man kan ställa grytan över en eld. Och när man tagit loss benen är den lätt att packa ner i ränseln. Jag tror som du att den är militär, men jag har inte koll på hur sådant stämplades.

    Om FBQ ser det här kan han säkert berätta mer!

    Comment


    • #3
      Lite på spång här, såg den och funderar lite, kronan har visserligen använts på "kronans" koppar, men tycker inte riktigt det liknar de stämplar som jag sett på kronans kokkärl. Kronstämpeln har ju satts på annat också. Jag tyckte lite att stämplarna liknade sådana jag sett på brännvinspannor från husbehovsbränningens tid. Men jag skall återkpmma när jag jämfört och fumderat var den kan sitta.

      Comment


      • #4
        Njae - jag kan ha varit fel ute, nu kan jag inte se någon stämpel som passar eller någon del heller, även om det finns låga brännare med tre handtag men då har de ju pipor och överdel.

        Annikas gissning kan vara rätt. Det är väl bara att den inte verkar ha någon förbandsmärkning. Efter det jag läst och sett har regementrossen haft grytor i koppar, men de har varit ganska ordinära. Men det här kan ju vara ett ovanligare exempel, en försöksmodell eller något avsett för vissa jägarförband. Jag skall se om jag kan få tillfälle att söka lite mer så får jag återkomma.

        Comment


        • #5
          Tack. Vad snälla ni är som delar med er av er kunskap och
          Idéer!!

          Mvh Mosen

          Comment


          • #6
            Jag tycker att det står LV:6 över kronan, skulle så vara fallet så är stämpeln tidigast ifrån 1940 talet.
            Som jag minns historien (gjorde min värnplikt mycket senare än så på LV:2 i Visby)så var det i andravärldskrigets slutskede som man beslutade att separa Luftvärnet från Artilleriet, den historien kan nog merparten här inne bättre än mig och att stämpeln kanske säger LV:6 innebär ju inte att prylen med märkningen är från samma tid utan bara att dom haft den. I det här fallet så är det inte ens säkert att märkningen ens är LV..

            Comment


            • #7
              Jag tror inte att den är så ny som 1940-talet och tycker det står N:6. (nummer 6) och inte LV 6.

              Jag har börjat vackla igen. Titta till exempel på den här https://digitaltmuseum.se/021026475579/brannvinspanna och bilderna på stämplarna som finns längre ned. Pannorna är stämplade med nummer och en kontrollstämpel som mycket liknar stämpeln på den här. Sedan skall de ju vara stämplade med årtal och volymmått vilket den här inte är, men det kan ju vara en ofullständig stämpel. Jag kan dock inte riktigt förstå var den skall sitta.

              Militära stämplar hittar jag ingenting som liknar det här. Visserligen verkar inte några kronstämplar på brännvinspannorna, men den här liknar mer kontrollstämplarna på kontrollerade måttsatserr.


              Jag är nu nog mest inne på att det är en del till en brännvinspanna alla fall.
              Last edited by FBQ; 2022-07-03, 19:33.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                Jag är nu nog mest inne på att det är en del till en brännvinspanna alla fall.
                Då skulle den alltså motsvara grytan till höger på den här bilden? https://commons.wikimedia.org/wiki/A...06,_bild_9.JPG En låg och vid gryta krävde nog mer passning för att inte koka torrt, men i gengäld bör det ha gått snabbare. Om ägaren var trångbodd kan det förklara de avtagbara benen.

                Bör FW vara justerarens stämpel, och var det samma justerare som kontrollerade brännvinspannor och krönte mått och vikter?

                Comment


                • #9
                  FBQ jag tror inte heller att den är från 1940-talet. Att dom i försvaret skulle använda kärl som är så mycket äldre som jag faktiskt tror att denna är känns också långsökt.
                  Stockholm hade en enkel krona som stadsstämpel en bit in på 1600-talet.
                  Sverige var inte jätte snabba med att ta till sig den modernare gjutkonsten.
                  Åtminstone I Skultuna dröjde det till 1800-talets mitt innan man gick från att gjuta I sand till att gjuta I formar.

                  Blir faktiskt lite osäker på när Stockholm bytte stadskronan mot skyddshelgonet:


                  "I Stockholm användes först stadens krona som stämpel, men 1689 ändrades detta till bilden av stadens skyddshelgon S.t Erik".
                  Frågan är... Kan denna vara tidigare än 1689 och varför är alla stämplar utan N, IV eller LV slarvigare?
                  Hum de här stämplarna var ju lite kul.
                  -Jag tror nog verken på N eller LV i det här fallet utan är nog lite mer inne på IV men har i skrivandets skull ingen aning om vad det skulle betyda.
                  Nummer tror jag inte heller riktigt på för att det brukade då stå antingen NO eller bara 6 i just detta fall (tror jag).

                  Anna-Carin jag tror att du är på rätt spår, måste medge att det här var/är lite spännande. Hoppas att det blir löst..
                  Last edited by H-Å.W; 2022-07-04, 00:42.

                  Comment


                  • #10
                    Jag ska rätta mig själv - jag var förstås helt fel ute om hur en brännvinspanna funkar. Om uppställningen är som på bilden jag länkade till, skulle kärlet till höger samla upp destillatet. Det har ben för att komma i rätt höjd, inte för att stå över en eld.

                    H-Å.W,
                    Wikipediatexten handlar om ädelmetaller, så jag tror inte den har bäring på detta. På tenn använde t.ex. en del av Stockholms tenngjutare krona som stadsstämpel betydligt längre, ända in på 1800-talet. Och koppar brukade nog inte ha stadsstämplar.

                    På Skultuna användes N istället för No i en del mässingsstämplar där kring mitten av 1800-talet, se bilder här i Skultuna-tråden. Jag är övertygad om att det är ett slitet "N" vi ser. Att det står ett kolon efter anger att det är en förkortning (av "Nummer").
                    Last edited by Anna-Carin; 2022-07-04, 02:19.

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                      Jag har börjat vackla igen. Titta till exempel på den här https://digitaltmuseum.se/021026475579/brannvinspanna och bilderna på stämplarna som finns längre ned. Pannorna är stämplade med nummer och en kontrollstämpel som mycket liknar stämpeln på den här. Sedan skall de ju vara stämplade med årtal och volymmått vilket den här inte är, men det kan ju vara en ofullständig stämpel.
                      Om den här F.W. finns med bland justerarna i Bruzellis mått&vikt-bok, kan det stå någonting där om vilken del i landet han var verksam i? Jag tänker att om det var någonstans långt ute i obygden så kanske han kunde komma undan med en mer summarisk stämpling.

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Anna-Carin Visa inlägg

                        H-Å.W,
                        Wikipediatexten handlar om ädelmetaller, så jag tror inte den har bäring på detta. På tenn använde t.ex. en del av Stockholms tenngjutare krona som stadsstämpel betydligt längre, ända in på 1800-talet. Och koppar brukade nog inte ha stadsstämplar.

                        På Skultuna användes N istället för No i en del mässingsstämplar där kring mitten av 1800-talet, se bilder här i Skultuna-tråden. Jag är övertygad om att det är ett slitet "N" vi ser. Att det står ett kolon efter anger att det är en förkortning (av "Nummer").
                        Du har helt rätt att det inte riktigt stämmer, jag satt ett tag och funderade på om jag ens sett en stadsstämpel på något koppar föremål, jag tror faktiskt inte det.
                        Men jag tänker att det vore mest logiskt att den är tillverkad på en ort där kronan användes.
                        Ja när jag inte ser på när bilden av stämplarna så ser det ut som ett 'N', tittar man på när bilden tyckte jag attvinkeln på \ inte gick ihop med \ i bokstaven W men där tycker jag nog att gårdagens trötta ögon spelade ett spratt.
                        Förstorar jag upp bilden så skulle ett N faktiskt ge bokstaven samma storlek som både F Och W (vilket inte heller är/var nödvändigt men det känns som att stämplarna faktiskt hör ihop).
                        Så att jag har också svajat över från IV till N.
                        Men jag tror faktiskt att man bör börja med Stockholms trakten om man vill ge sig på att hitta en eventuell tillverkare.

                        Comment


                        • #13
                          Tack till er alla som klurar om föremålet!!

                          Jag blir så glad. Har själv väldigt begränsad kunskap om gammal koppar. Den är köpt i Roslagen. Damen som sålde den hade inte den blekaste vad det var för något.

                          Comment


                          • #14
                            En tanke. Ibland på auktioner säljs "krönt " koppar. Tolkat det som de använts på slottet. Kan det vara en del till någon gammal kungs brännare?

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av mosen Visa inlägg
                              En tanke. Ibland på auktioner säljs "krönt " koppar. Tolkat det som de använts på slottet. Kan det vara en del till någon gammal kungs brännare?
                              Tyvärr har "krönt" i det sammanhanget inget med kungar att göra.

                              Mätkärl, vikter, måttstockar etc som användes av handlare måste kontrolleras då och då så att de fortfarande var korrekta, och justeraren (tjänstemannen som gjorde kontrollen) stämplade föremålet med en kungakrona + årtal + sina initialer. Så ett mått som hade kontrollerats och stämplats med en krona eftersom det godkänts som korrekt, var "krönt". Om måttet eller vikten var felaktig vid kontrollen, så korsades tidigare kröningsmärkningar över så att det inte skulle fortsätta användas. Ett sätt att skydda allmänheten från oärliga uppköpare/säljare, alltså.

                              Däremot finns det ett betydligt mindre antal kokkärl som är försedda med ägargravyr (eller -stämpel?) från kungligheter vars kök de tillhört. Två finns avbildade i den lilla boken "Gammal koppar" av Per Henrik Rosenström 1965.
                              Last edited by Anna-Carin; 2022-07-07, 19:45.

                              Comment

                              Working...
                              X