Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mässingtråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Mässingtråd

    Ja, bokstavligen tråd av mässing... Två vad jag trodde var ljusstakar och de funkar faktiskt som sådana! Men är det inte ändar på en gardinstång...
    7 cm Ø och 5 cm höga. Men tråden kan fyllas på med annan oidentifierad mässing!
    Bifogade filer

  • #2
    Jag köpte en fingerring av mässing på en loppis i Dalarna, och ett knippe spännen ingick. Ringen har en svag märkning C I (vardera bokstaven i en nedsänkt fyrkant) - kan vara tillverkaren, ägaren eller givaren. Spännet intill ringen har genomgående hål för en förkommen mittpinne, och ett bomärke \X på baksidan. Detta är väl allmoge, men även oidentifierad mässing.

    Click image for larger version

Name:	spännen.jpg
Views:	1
Size:	136,4 KB
ID:	576369

    Click image for larger version

Name:	spänne_märkning.jpg
Views:	1
Size:	51,4 KB
ID:	576370

    Comment


    • #3
      Jag har en del liknande, skall försöka se vad jag kan hitta. De i övre raden är en enklare typ som amvänts lite varstans, selbeslag med mera. Den nedre typen brukar sitta på förskinn, men jag har också sett dem bland annat på en jaktväska.

      Ja, tror nog att de i häg grad tillverkats av allmogegjutare, bland annat i Folkärnatrakten och i Mora. Vet inte om bruken trots allt även i viss mån även gjort spännen.

      Comment


      • #4
        Hittade några här. Vet att jag har något skospänne i mässing också, så jag misstänker att jag har fler någonstans. Ingen märkning alls dock. Click image for larger version

Name:	20220623_150010.jpg
Views:	1
Size:	117,3 KB
ID:	576372

        Comment


        • #5
          Spännande spännen ni visar - tack för det!
          Här en riktig ljusstake från Nättraby i Blekinge. Och mässingsslagaren är S. Linde. Men vem kan det vara? 14 cm Ø.

          Jag passar på att visa en 8 cm hög stake för typ julgransljus och märkt MALM. Visst höll Stig Malm på med både metall och LO....nej, den var dålig - flåt!
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            I folkräkningarna hittar jag Linde i Nättraby enbart år 1930 - en trädgårdskonsulent Hans Peter Linde, och hans hustru Sigrid. Av den första tidningsnotisen nedan, verkar det som att hon kan ha ställt ut något slags smide:

            Click image for larger version

Name:	nättraby1.jpg
Views:	1
Size:	38,5 KB
ID:	576496 Click image for larger version

Name:	nättraby2.jpg
Views:	1
Size:	32,7 KB
ID:	576497

            Comment


            • #7
              Uppsala och Lund har sina gamla universitet. Men också tillverkare av mässing. Här från Lund en ljusstake märkt KIL (11,5 cm Ø). Och från Uppsala en väggljusstake (14 cm hög) som är märkt Upsala hantverk och en signatur GW, GVJ, GK eller...? Lustigt nog hittade jag "precis en sån" (!) på Tradera där man tolkade sign som "gewe"...! Vilka tillverkare?
              Last edited by Lars M; 2023-08-17, 17:09.

              Comment

              Working...
              X