Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips och trix

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Tips och trix

    Glad amatör med dragning åt kitsch och fina men inte jättedyra saker.

    Jag köper glatt och säljer mindre. Men ibland skulle jag vilja fråga någon om… kanske inte värde men, om saker är bu eller bä, helst utan att känna sig dum. Skulle en sådan tråd vara möjlig eller skulle det bara leda till bråk och osämja? Eller finns det någon som skulle orka vara min konsult?

    Click image for larger version

Name:	93A96D35-268F-4F71-B7EB-8EAB1453AC48.jpg
Views:	1
Size:	69,2 KB
ID:	701654

  • #2
    Tja, jag ser ju egentligen inget problem med ämnet - men utifrån vilken aspekt bu eller bä? Jag är till exempel inte särskilt förtjust i gråtande barn - delvis för att jag inte tycker de är så snygga och dels för att de är för nya - men bu eller bä? Jag tänker att smaken är som baken. Om någon är intresserad av dem ser jag inget skäl att övertala personen om motsatsen. Skulle nog till och med intresse kunna tänka mig att läsa en kulturhistorisk översikt över motivets spridning och kulturella betydelse.

    Är nog för inaktiv här för att vara någon bra konsulent, men tänkte att jag ändå kunde delge mina tankar.

    Comment


    • #3
      Ha ha, nej jag är heller inget fan av gråtande barn just förutom som en intressant kulturyttring (därmed ingen tagg mot dem som är det) men ibland vill jag slå till på saker men vill inte betala överpris och jag vill heller inte sälja saker till överpris eller tvärtom. Ibland vet jag dock om mina pryttlar kvalar in att fråga om i detta mig så kära forum.

      Comment


      • #4
        Och ja, till syvende och sist så är allt i betraktarens öga, men ändå, kanske skulle vara utvecklande med en sådan tråd, leda in i roliga vindlingar. Eventuellt ♥️

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av hallinskan Visa inlägg
          Glad amatör med dragning åt kitsch och fina men inte jättedyra saker.

          Jag köper glatt och säljer mindre. Men ibland skulle jag vilja fråga någon om… kanske inte värde men, om saker är bu eller bä, helst utan att känna sig dum. Skulle en sådan tråd vara möjlig eller skulle det bara leda till bråk och osämja?
          Om jag förstår dig rätt, så tänker du dig en tråd som handlar om "Ska jag lämna till loppis eller sälja?", för att få hjälp att hitta de eventuella russinen i kakan. Jag ser inget problem med det, och om det trots allt skulle urarta på något sätt så är det väl bara att vi avvecklar den tråden.

          Ursprungligen postat av hallinskan Visa inlägg
          ibland vill jag slå till på saker men vill inte betala överpris och jag vill heller inte sälja saker till överpris eller tvärtom. Ibland vet jag dock om mina pryttlar kvalar in att fråga om i detta mig så kära forum.
          Ok, då förstår jag bättre. En del svar hintar om värde via auktionsexempel och så, det kan jag tycka är lämpligare än att prata värderingar i kronor. Det tipsar ju också om hur man själv kan få en bild av priserna. (Edit: jag har sett att ett annat forum har policyn "vi ger inte köphjälp", dvs man bedömer eller värderar inte föremål som är ute till försäljning, och det finns nog goda anledningar till det.)

          Nog borde väl en sådan tråd om kitsch kunna passa in någonstans, kanske under Plast, bakelit & konstmaterial, eller Övrigt & kuriosa? Jag tycker du kan testa, så får vi se hur det funkar.
          Last edited by Anna-Carin; 2022-06-22, 13:56.

          Comment


          • #6
            Ja jo. Det finns så mycket skoj som man skulle veta mer om som man hittar på Loppisar, marketplace osv. Nu tex hittade jag denna😅Ikeastyle el design?Click image for larger version

Name:	693D606B-44BC-4032-8FE0-20DDEC682213.jpeg
Views:	1
Size:	105,3 KB
ID:	576365

            Comment


            • #7
              Och för min del handlar det mest om ”köphjälp” och jag håller med om att risken finns att det urartar men admin får väl klura, jag tror (vill tro) att folk är hyfsat civiliserade. Och det är svårt med någon benämning då det kanske inte kvalar in under kitsch, här är tex en stämpel som jag är nyfiken på, var skulle en sådan platsa? Hiskeligt bild jag vet men den enda tillgängliga.
              Click image for larger version

Name:	5F32AC5A-D6CD-4050-A3ED-8284374B2FDE.jpg
Views:	1
Size:	69,8 KB
ID:	576366

              Comment


              • #8
                Och tex är det trevligt med ett, typ, ”det är svårt att svara på” eller något i den stilen eller rent utav ”det där var inget vidare” än bara inget svar alls, eloge till dem som ids svara.

                Comment


                • #9
                  Lampan ser ut att vara av Preben Dahl, i så fall tillverkad av Hans Fölsgaard Elektro Belysning, Danmark. Ur en serie som kallas "Symfoni". BRA!

                  Tavlan med det gråtande barnet finns i massupplaga. Ursprungligen en målning av Bruno Amadio. (1911 - 1981). Han kallade sig även Bragolin (en pseudonym). Gillar INTE!
                  Efter en ekande tystnad har insynspersoner på Desenio gjort en insats och stödköpt aktien. Bolagets vd Fredrik Palm utlovar tvåsiffrig tillväxt under 2022 tack vare ökad USA-exponering, men det krävs mer än så för att affischerna inte ska bli 20-talets ”gråtande barn”. 

                  "Gråtande barn" kallas en serie tavlor målade av den italienske konstnären Bruno Amadio. Han signerade inte med sitt eget namn utan skrev under med pseudonymen G.Bragolin. Dessa...

                  Din bild:
                  Vintage large 1970s Giovann Bragolin print Crying Boy from his amazing Series of the crying boys and girls. This crying boy print is framed in 1960s oval molded composite resin (hard plastic) frame, Italian Shabby Florentine design and pretty gilded antiqued gold tone colors in rococo style.


                  Ditt tredje föremål ser jag alldeles för dåligt för att kunna gissa. (Men jag orkade svara!)
                  Last edited by Eskil; 2022-06-22, 14:54.

                  Comment


                  • #10
                    Hjärta, hjärta, hjärta till dig Eskil! Och tavlan var mer en tramsig grej av mig!

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av hallinskan Visa inlägg
                      Och för min del handlar det mest om ”köphjälp” och jag håller med om att risken finns att det urartar men admin får väl klura, jag tror (vill tro) att folk är hyfsat civiliserade. Och det är svårt med någon benämning då det kanske inte kvalar in under kitsch, här är tex en stämpel som jag är nyfiken på, var skulle en sådan platsa? Hiskeligt bild jag vet men den enda tillgängliga.
                      I egenskap av admin säger jag: kör på du, så ser vi hur det funkar. Forsätter ni att sköta det så här snyggt så går det nog bra. Undvik direkta pengafrågor som "vad ska jag sätta för utrop på den här", som riskerar att dra igång en lavin av liknande frågor från Traderasäljare...

                      Om du har en egen tråd tycker jag inte det gör något om en del av det du postar avviker från delforumets ämne. Men om du senare snöar in på glas eller konst eller nåt så kan du ju skapa en separat tråd för det på lämplig plats. Jag kan även flytta trådar om det skulle behövas.
                      Last edited by Anna-Carin; 2022-06-22, 15:50.

                      Comment


                      • #12
                        Tyvärr får jag nog svara som Eskil vad gäller vasen (?). Använder du mobilkamera? Försök stöd den mot något när du tar bilder. Ta 4-5 stycken, jag vet att det är lite besvärligt att ladda upp flera bilder på en gång i forumet, men det går att lägga upp dem en i taget.

                        Comment


                        • #13
                          Hej ni som svarat, tack!

                          Vasen är ett ägg. Vet inte om det hjälper med den bild jag fått?

                          Click image for larger version

Name:	5C9F5D8E-2E68-4AC7-9C03-2FB00AC81C7A.jpeg
Views:	1
Size:	108,2 KB
ID:	576368

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av Anna-Carin Visa inlägg
                            I egenskap av admin säger jag: kör på du, så ser vi hur det funkar. Forsätter ni att sköta det så här snyggt så går det nog bra.
                            Ja man får testa då kanske🙌

                            Frågan är vad en sådan tråd skulle kunna heta?
                            Har ni några förslag?

                            Frågor om ditt och datt?
                            Bra eller mindre bra?
                            Allt du velat men inte vågat fråga om?
                            Högt och lågt?

                            Comment


                            • #15
                              Det räcker för att säga att den har tryckt dekor och av ganska modernt porslin. Jag tänkte först att det var kopia på något föremål ur någon samling, men kronan som snarast liknar en hertigkrona stämmer inte med någon sådan jag känner till, så jag undrar om det inte är någon fri tolkning.

                              Comment

                              Working...
                              X