Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varifrån - kan någon berätta mer?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Varifrån - kan någon berätta mer?

    Fajans 24 cm i diameter, med en krumelurstämpel. Skulle vara intressant att höra mer♥️
    Bifogade filer
    Last edited by hallinskan; 2022-06-19, 10:11.

  • #2
    Tror ni att det är ifrån Sverige?? Alla tankar uppskattas.
    Last edited by hallinskan; 2022-06-19, 10:17.

    Comment


    • #3
      Jag behöver nog betydligt bättre bilder än så här för att säga något.

      Dekoren har ingenting med svenska fajanser att göra. Vi har haft en tidigare aktiv användare som skulle ha sagt "den här är aldeles för dålig för att vara gammal" - om än med andra ord. Nu är det ju inte så enkelt, alla fajansmålare på 1700-talet var jätteduktiga, och de kunde ha bättre och sämre dagar. Men det jag reagera på är att målaren här lagt ned väldigt mycket arbete på att åstadkomma det givna mönstret, men tittat väldigt lite på den dekorativa helhetsverkan. Det ger mig lite varningssignaler. Andra är sådant som storleken på fjärilen. De brukar vara inkomponerade för att dölja glasyrmistor och andra defekter och ganska små. Stora som den här finns främst på senare flintgodsserviser. Ymnighetshornet är ganska dåligt placerat, blomsterslingan verkar inte alls förhålla sig till den utan verkar vara ett helt eget motiv, det är inte heller centrerat kring själva blomman omgiven av bladrankor utan bara en blaffig struktur. Som sagt, alla dekoratörer i äldre tider har inte varit duktiga och inte alltid åstadkommit mönster enligt tidsidealen, men här verkar det saknas bakomliggande tanke som man kopierat något man inte förstått.

      Jag vill väl dock inte utesluta att den är gammal, men då skulle jag behöva kunna se tallriken med betydligt bättre foton. Av det lilla jag ser förefaller framsidan alldeles för blank, och krackeleringar och "fläckar" (kan på fotot inte alls se om det är blåsor eller färgprickar) ser avsiktligt åstadkomna.
      Last edited by FBQ; 2022-06-19, 12:22.

      Comment


      • #4
        Tack, jättespännande att läsa trots att det inte verkar vara riktigt bra kvalitet (då kan jag lära mig att se bättre och avgöra)! Jag ska se om det går att få fler bilder. Tack för att du bjussar på dina tankar🙏

        Comment

        Working...
        X